Trapholt, museum for moderne kunst og design i Kolding, har modtaget en pris fra European Museum Academy. Det skyldes blandt andet, at Trapholt har haft held med at aktivere publikum på en anden måde end de store københavnske museer, mener Designmuseum Danmarks direktør.
Det er første gang, Art Museum Award bliver uddelt.
Dommerpanelet bestod af ni dommere fra otte lande, herunder Sir John Leighton, der er generaldirektør i National Galleries of Scotland og Anne-Louise Sommer, der er direktør på Designmuseum Danmark.
Anne-Louise Sommer siger, at en del af begrundelsen for prisen er, at Trapholt har håndteret pandemien på en intelligent måde.
»Trapholts brugerinddragelse er unik i forhold til andre museer, og det har gennem pandemien vist, at netop den strategi er effektiv,« siger Anne-Louise Sommer.
Netop nu sætter Trapholt eksempelvis »fokus på klimaet og den stigende interesse for at komme tæt på naturen«, med udstillingen »Tæt på træer«, der bliver en kæmpe kunstig skov i patchwork, skabt af de projektdeltagere, der melder sig til.
Netop konkurrencen fra naturen nævner Anne-Louise Sommer som medvirkende årsag til, at mange museer kæmper med svigtende besøgstal efter genåbningen.
»Jeg tror, der er sket en reprogrammering, hvor folk eksempelvis hellere vil ud at gå en tur i skoven end at være indenfor på et museum, så museerne skal virkelig tænke over, hvordan de får danskerne ind i museerne igen,« siger hun.
Det er især københavnske museer, der kæmper med manglende publikum, siger Anne-Louise Sommer, mens Trapholt museum er et af de kystnære museer i provinsen, der efter genåbningen har haft pæne besøgstal.
Sådan overlever museerne

Ifølge beskrivelsen af Trapholt fra European Museum Academy, kommer 50 procent af de besøgende på museet fra det umiddelbare nærområde, og museet har dobbelt så mange besøgende uden en mellemlang eller lang videregående uddannelse, som andre danske kunstmuseer har.
Netop den lokale støtte mener Anne-Louise Sommer, at andre danske museer og museumsgæster kan lære noget af, hvis de skal komme igennem denne svære periode, hvor de udenlandske turister stadig lader vente på sig.
»Ligesom man skal støtte sin lokale købmand eller boghandler, hvis man gerne vil have, at den bliver der, skal man også støtte sit lokale museum,« siger museumsdirektøren.
»I foråret 2020 sagde folk, at de savnede kulturen, men det lader ikke til at være sandt. De er jo udeblevet efter genåbningen, og med svigtende billetindtægter får museerne tilsvarende svært ved at udvikle nye ideer og udstillinger, så det også i fremtiden kan lade sig gøre at trække folk til.
Det burde skabe et call for action i museumsbranchen, der altså skal op på den store klinge, og blive ved med at forny formaterne, men også de mennesker, der godt kan lide, at have gode museer i nærområdet, har et ansvar for at komme derind og se de glimrende udstillinger, der er for tiden.«
Man kan dog ikke gå på Designmuseum Danmark før til juni næste år, for museet har brugt nedlukningen som påskud til at gennemføre en tiltrængt fornyelse og restaurering af de gamle fredede bygninger fra 1700-tallet.
Til gengæld har prisvinderen Trapholt åbent. Der kan man se den permanente udstilling af Arne Jacobsens gennemdesignede sommerhus Kubeflex og frem til 7. november også udstillingen »Grænseløse sting«.