
Kuldegysninger af ren benovelse på Statens Museum for Kunst: Se at komme afsted, få syn for sagen og lad dig fryde
Udstillingen »Efter stilheden – kunstens kvinder tager ordet« på Statens Museum for Kunst. Shirin-Neshat-Rapture_Still
I Statens Museum for Kunsts jubilæumsudstilling er 100 års kvinde-agitationskunst om storpolitiske og nære emner vævet, tegnet med kul, broderet, filmet, nedfrosset og brændt i ler. Det er stærke og store kunstneriske bedrifter om mennesker med død, vold, smerte, undertrykkelse, kærlighed og frihed er malet i deres ansigter, så man aldrig glemmer det igen.
Ude i den norske ødemark sidder en kvinde på en gård i 1942 og væver Hitlers skæg med noget uld, hun har tisset på. Garnet kommer fra hendes eget fårehold og bliver også indfarvet med mos og urter. Hun har ikke nogen skitse, men væver blot sine motiver efter eget hoved. Længere nede i billedtæppet dukker der noget hjernemasse op – i rødt garn.
Lige nu hænger værket i udstillingen »Efter stilheden – Kunstens kvinder tager ordet« på Statens Museum for Kunst (SMK), som er en forsinket jubilæumsudstilling, der tager afsæt i Rødstrømpebevægelsens begyndelse i Danmark i 1970. Herfra går udstillingen 50 år tilbage i kunsthistorien og tilsvarende 50 år frem for i alt at vise nedslag fra feministisk agitationskunst gennem 100 år.
Del: