Kryb kravler rundt i »lettere sær oplevelse« i Kødbyen. Anmelderen er alligevel positiv

AOK
Kunst
Anmeldelse

Galleri Gether Contemporary viser et lille udsnit af billedkunstner Rune Bosses manipuleringer af naturen. Med et ønske om at binde menneske mere resolut sammen med naturen har kunstneren med en kometkarriere slæbt et stykke skov ind i den hvide kube.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er små dyr i krogene. Blot et par enkelte spinkle insekter, der vandrer fredfyldt omkring. Dagen før var der lidt flere, som blev fejet op af galleristen.

Hos Gether Contemporary står tre egetræer med en let skrå hældning i et manipuleret skovstykke blandt mos og bregner. Et værk, du kan blive plejeforælder til for den nette sum af 30.000 kroner, og som de små dyr er sluppet fri fra.

Det er et af billedkunstner Rune Bosses værker i hans udstillingen i hjørnet af Den Hvide Kødby. En højæstetisk, muldduftende og lettere sær oplevelse, som kan være livgivende at tage forbi i løbet af de næste to måneder, hvor værket vil blive vandet og plejet af galleristerne midt i kødbyens beton. Måske der vil vokse en svamp frem hist og her!

»Urphlanzen« fra »States of Beeing« af Rune Bosse. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Stjernholm.

Bag beplantningen hænger en blyanttegning af tre træer på et stykke jord med præcis samme hældning og understreger installationens skulpturelle tilsnit. På de øvrige vægge er værker bag glas og ramme af pressede blomster, stængler og rødder. De ligner tro kopier af de planter, vi kender fra en Flora Danica-optegnelse på afstand. Tæt på har de tydeligvis deres helt egne anatomier, frit efter Rune Bosses hoved. »Urphlanzen«, kalder han dem for, og har farveordnet dem i nuancer efter Goethes farvecirkel.

Rune Bosse er vokset frem på den danske kunstscene i en flyvende fart med omsiggribende udstillinger. Blandt andet på O-Overgaden Institut for Samtidskunst i 2019, hvor gevækster overtog store dele af kunsthallen i hans undersøgelse af, hvad der sker med en kunstinstitution, når naturen tager styringen.

Menneskelig manipulation

Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2016, fik Remmen Fondes Kunstpris i 2018, og har desuden udstillet på Fuglsang Kunstmuseum, ARoS, Gl. Strand og Neue Nationalgalerie i Berlin. Indtil foråret 2021 havde han atelier på den nedlukkede Flyvestation Værløse, som var et gal-mands helt eventyrlige laboratorium at kigge ind i med planter ned fra loftet, i reagensglas og under dissekering på arbejdsbordet. Et par år tidligere havde han fået et uimodståeligt tilbud om et stykke jord på Oremandsgaard gods ved Vordingborg af sin barndomsven, godsejer August Hage, som han har arbejdet på siden og nu har rykket hele arbejdsprocessen ned til.

»Leaning Oaks« i blyant fra »States of Beeing« af Rune Bosse. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Stjernholm.

Det er ikke nogen gal mand, der huserer hos Gether Contemporary. Nærmere en dedikeret, omhyggelig og lidt spøjs kunstner. For han forrykker jo en lille smule vores natur. Er det nu en god idé? Det afspejler i al fald den menneskelige manipulering, der foregår ude i naturen, hvor nogle plantearter forsvinder helt og andre dukker op. Sætter han spørgsmålstegn ved menneskets påvirkning af naturen?

Ved nærlæsning af udstillingsteksten skal det ikke forstås helt sådan. Bosse har hentet sin titel til de pressede planteværker, »Urphlanzen«, fra digter, filosof og videnskabsmanden Johan Wolfgang von Goethe, der mente, at urplanten, alle planters moder, skulle tjene som bevis på, at alle plantearter har en fælles urform. Der er ikke nogle endegyldige dommedagsprædikener i Bosses kunst. Den skal nærmere læses som et ønske om at genskabe et solidt bånd mellem mennesket og naturen.

Land art som et livslangt projekt

»Urphlanzen« fra »States of Beeing« af Rune Bosse. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Stjernholm.

Bosse læner sig op ad land art-bevægelsen, som opstod i USA i 1960erne med et ønske om at komme ud kunstinstitutionerne og interagere med naturen. Som en vigtig del af bevægelsens værker er forandringer af deres materialer og den omgivende natur, der helt naturligt kommer til at opstå over tid.

Derfor skal Bosses manipulerede skovstykke selvfølgelig også retur til Oremandsgaard Skov og forvikle sine rødder med hans øvrige eksperimenter. Blandt andet nogle skulpturelle træformationer, hvis metode minder om det, man med et fint udtryk kalder for »arborsculpture«. Her udnyttes det faktum, at træer, der står tæt sammen, kan begynde at vokse sammen. På den måde kan man gro kunstfærdige møbler, broer og skulpturer frem af træer og buske. Bosse har sine egne formationer i tankerne, en langsommelig proces, der kan gå hen og blive et helt livsprojekt.

Det er en lille lomme af det arbejde, vi blandt andet får lov til at opleve hos Gether Contemporary. Og den, der vælger at erhverve sig Bosses skovstykke, skal altså hele vejen til Oremandsgaard Skov for at vedligeholde sin relation til sit kunstkøb, og således får Rune Bosse sin køber ud på landet og forbinde sig med naturen – præcis som han og land art-bevægelsen ønsker det.

Det særegne ved Bosses museums- og galleriværker er hans formsprog i hans sirligt udførte slutværker, der adskiller sig markant fra den skov, spade, muld og de gummistøvler, der har været inde over processen. Det gælder helt tilbage til hans afgangsudstilling, hvor han fulgte et bøgetræ gennem et år. Hver tredje uge skar han en gren af og filede den ned til en tykkelse på to-tre mm, som blev tørret og presset. Da året var omme, samlede Bosse alle grene mellem glasplader i en installation, der fremstod som en magiterning af træets cyklus.

I Gether Contempoary er æstetikken løbet en lille smule af sporet med de små kryb, der forvilder sig omkring i galleriets hvide kube. Eller også er det bare Bosses snedige måde at forbinde sine beskuere med naturen!

I efteråret kan du se værker af Rune Bosse på udstillingerne »Hummings« på KØS og »Blomsten i kunsten« på Arken, mens han i 2023 vil være aktuel med soludstillinger på to af landets største museer.