Glyptotekets tidslomme har fået fornyet liv

På billedet ses Glyptotekets vinterhave, som Berlingskes anmelder beskriver som »en vital oase at gøre et hvil i«. Ana Cecilia Gonzalez

Oh, den vinterhave i Glyptotekets hjerte, som til alle tider har været en vital oase at gøre et hvil i. Dér, hvor daddelpalmerne, der er ved at sprænge glasloftet, afgiver deres fugtige varme og går i dialog med Kai Nielsens »Vandmoderen« med de skrupsultne spædbørn, der myldrer op af vandet og frem til hendes bryst.

Glyptoteket oser af fordums storhed; man føler sig hensat til en tidslomme i det gamle Europa! Men lad dig ikke kun forføre af brygger Jacobsens klassiske rammer og dannelsesparate samling af antik kunst og danske og franske værker fra det 19. og 20. århundrede af kunstnere som Rodin, Degas og Gauguin, for Glyptoteket har i årtier lukket samtidskunsten ind i små portioner.

Sidste år kunne vi for første gang opleve Tal R-skulpturer i bronze, der lænede sig op ad Glyptotekets samling. Som noget nyt har Glyptoteket hentet nogle af film- og teaterverdenens dygtigste scenografer ind i deres udstillinger for at lufte lidt ud i salene ved at vække Rodins værksted og inspirationsmetoder til live.

Til oktober bliver det Anne Marie Carl-Nielsens tur. Gad vide om hendes berømte Rytterstatue fra Christiansborg Slots Ridebane bliver hevet med ind i udstillingssalene som Rodins »Grubleren«?

Glyptoteket