5 stjerner: Hvert rum er en gaveæske - gå på opdagelse blandt nogle af landets allerbedste kunstnere

Sohia Kalkaus værk taler vedkommende sammen med de øvrige værker i rummet, hvor melankolien driver ned ad væggene. Blandt andet med Pernille With Madsens marmorskulptur med silketryk. David Stjerneholm

Danmarks ældste kunstnersammenslutning, Den Frie, viser deres klangbund frem på årets traditionsbundne udstilling. I år i et smuk og elegant samspil, der både viser deres enorme spillerum i alder og interesse, men også hvor godt de klæder hinanden. Gå på opdagelse blandt nogle af landets allerbedste kunstnere, og se hvilken retning samtiden har skubbet dem i anno 2022.

På åbningsdagen til årets gruppeudstilling for medlemmerne af Den Frie med 131 år på bagen, får jeg, umiddelbart før dørene åbner, en kort rundvisning af Sophia Kalkau. Hun er sammen med Milena Bonifacini årets kuratorer til den traditionsopbundne udstilling, de i år har givet navnet »Atmosfærer – Aktion, Eufori, Melankoli, Spiritualitet«.

Og hun er lettere rystet. For en vandaliserende rengøringsassistent har skubbet rundt på hendes skulptur på gulvet og siddet lidt på den, så en del af den er blevet ridset. Det er helt forståeligt superubehageligt for Sophia Kalkau, og det husker mig på, hvor meget der er på færde for en kunstner på en åbningsdag. Selvom man, som Sophia Kalkau, står stærk i gamet, er en åbning med de mange nye blikke på ens værk altid en sårbar dag, hvor der hurtigt kan rykkes lidt ved ens kerne. Til gengæld gør ridsen ikke spor for en beskuer som mig.

Andre læser også