Lad mig advare: »Mellemmanden« er ved at overtage verden

Mellemmændene har logistikken, de har data på kunderne, og de vil altid kunne prioritere egne produkter over andres. Det samme sker nu også i bogbranchen.

Store internationale firmaer får en stadigt strammere greb om blandt andet distribution af film og bøger og booking af hoteller restauranter og rejser. Udviklingen truer det brede udbrud og lægger magten hos de få, mener administrerende direktør for Gyldendal Morten Hesseldahl, der i denne klumme tager temperaturen på udviklingen og kommer med bud på, hvordan forbrugere og politikere kan vende skuden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Engang var Danmark mangfoldigt. Dialekterne var tydelige og madvanerne regionsbestemte, og den lokale butiksstruktur – ostehandleren, bageren, slagteren – gav hver by sin egen karakter.

Sådan er det ikke længere. Trods indvandring og internationalisering er Danmark blevet stadigt mere ensartet, og bryder man sig ikke om den udvikling, så lad mig advare: Der er meget mere på vej, og det skyldes ikke mindst, at »mellemmanden« er ved at overtage verden.

Tag nu bare hotelbranchen.

Bookingplatforme som Booking.com og Hotels.com stiller sig til rådighed med gnidningsfrie løsninger, når vi skal reservere et hotelværelse, men de tager også magten fra hotellerne.

Ifølge forskere fra CBS er det blevet et marked stort set uden konkurrence, domineret som det er af amerikanske Expedia Group (Expedia.com, Trivago, og Hotels.com) og hollandske Booking Holdings (Booking.com, Priceline og Agoda). Skulle de deltagende hoteller vælge at udfordre duopolet, vil de opgående kunne straffes ved, at platformens algoritme giver dem en lavere rangering på platformen.

Samme udvikling ser vi på markedet for madudbringning, hvor udviklingen i USA og Storbritannien desuden har ført til, at budtjenesterne er begyndt at sælge mad fra egne køkkener i direkte konkurrence med de restauranter, de først havde som samarbejdspartnere.

Tanken er nærliggende. Mellemmændene har logistikken, de har data på kunderne, og de vil altid kunne prioritere egne produkter over andres. Det samme sker nu også i bogbranchen.

Foretagender som Storytel/Mofibo, Bonnier, Bookmate, Amazon, og Nextory ruller friktionsfri distribution ud over den ganske klode samtidig med, at de som Netflix overtager kundekontakt og markedsdata og i løbet af et øjeblik rykker bagud i værdikæden, hvor de står klar med deres eget sortiment.

Amazon er i dag ikke bare verdens største butik, de er også verdens største bogudgiver.

Alt dette betyder, at gamle producenter – hoteller, restauranter, filmselskaber og forlag – må lukke, og den frie adgang til forbrugere og borgere bliver et anliggende for stadigt færre ledvogtere.

Kan man gøre noget ved det?

Tja, de gamle producenter kan jo udvikle deres egne distributionskanaler, og forbrugerne kan ved deres valg af »butikker« fremme det, der på sigt vil sikre dem det bredeste udbud. Og så kan man jo fra politisk hold overveje, om der skal lovgives, så vi også i fremtiden kan værne om et åbent samfund, hvor magten ikke alene ligger hos de få.

De danske konkurrencemyndigheder virker apatiske i forhold til problematikken, men i Tyskland, Frankrig, Italien, Sverige, og Schweiz har man eksempelvis pålagt bookingplatformene at lempe deres smalle prisklausuler, således at hotellerne på egne hjemmesider kan tilbyde værelsespriser, der er lavere end priserne på de store bookingplatforme. Det er en begyndelse, men slet ikke nok.