Bookingplatformene holder danske hoteller i et jerngreb – og det koster både hoteller og gæster dyrt

Vi kan kun håbe, at konkurrencemyndighederne herhjemme og i Bruxelles på et tidspunkt viser handlekraft til gavn for forbrugerne og ikke mindst de nødlidende hoteller.

Vi kan give hotellerne en hjælpende økonomisk hånd ved at booke direkte på deres hjemmeside eller via et godt gammeldags telefonopkald, skriver Bent Petersen, Kim Østergaard og Frederik Carsten Henriques. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

De fleste af os bruger bookingplatformene Booking.com eller Hotels.com, når vi skal reservere et hotelværelse i Danmark eller i udlandet. Der er ingen tvivl om, at bookingplatformene udgør effektive salgskanaler for danske hoteller, især ift. udenlandske gæster. Her er det af stor betydning, at bookingplatformene er tilgængelige på gæsternes eget sprog. Bookingplatformenes popularitet blandt forbrugere på tværs af alverdens lande – herunder Danmark - kan derfor ikke overraske.