Det Kongelige Teater svarer på kritik: »Det er politisk bestemt, at vi skal spille musical«

I en kommentar langer Berlingskes teaterredaktør ud efter Det Kongelige Teater, som han mener opsætter musicals, der ikke hører hjemme på nationalscenen. På Det Kongelige Teater kan de ikke genkende kritikken.

»Matilda – the Musical« kører lige nu på Det Kongelige Teater. Malin Arnesson

At opsætte eller ikke at opsætte.

Det er spørgsmålet for Det Kongelige Teater, når de skal finde ud af, hvad de skal have på programmet.

I en kommentar retter Berlingskes teaterredaktør, Jakob Steen Olsen, en kritik mod Det Kongelige Teater, som han anklager for at have en konkurrenceforvridende adfærd, når de sænker priserne på billetter til musicalstykket »Matilda – the Musical«.

»Med den substantielle offentlige støtte i ryggen er Det Kongelige Teater godt i gang med at disrupte et ellers velfungerende musicalmarked i hovedstaden,« står der blandt andet i kommentaren.

På Det Kongelige Teater kan man ikke genkende kritikken.

»Det er korrekt, at vi har sendt et målrettet tilbud ud til et begrænset antal e-mail-modtagere. Det var ca. 35.000 modtagere, som fik et tidsbestemt tilbud med meget kort tid til at aktivere det. Det er ikke et tilbud, der har været annonceret på hjemmesiden, på de sociale medier eller andre offentlige steder,« siger Magnus Restofte, der er kommunikationsdirektør hos Det Kongelige Teater.

Mere eksperimenterende musicals

Det er ikke kun prisen på billetter, Jakob Steen Olsen kritiserer i sin kommentar.

Han sætter også spørgsmålstegn ved, om Det Kongelige Teater overhovedet skal opsætte stykker som »Matilda – the Musical«.

Det Kongelige Teater modtager godt halvdelen af de offentlige midler, der bliver delt ud til teatre i Danmark, og det kan derfor være et problem for musicalmarkedet, når de vælger at opsætte musicals, der kan klare sig på teatre, der modtager markant mindre støtte end Det Kongelige Teater, og derfor lever mere på markedsvilkår, forklarer han i sin kommentar.

»På fredag har Østre Gasværk Teater premiere på en anden musical, »Charlie & Chokoladefabrikken«. Også den henvender sig til et familiepublikum og har flere børn på rollelisten. Også den har gået i London og New York. Også den bygger såmænd på en fortælling af den britiske forfatter Roald Dahl,« siger redaktøren.

Han så hellere, at Det KongeligeTeater gik ad nogle mere eksperimentelle stier, når de udvælger musicals.

»Man kan for eksempel forestille sig, at man fandt en udenlandsk musical, som er af høj kvalitet, men som ikke vil kunne gå på et andet, mindre subventioneret teater,« siger han i kommentaren.

»Det er politisk bestemt«

På det Kongelige Teater kan de heller ikke genkende dette kritikpunkt. De mener ikke, at »Matilda the Musical« falder uden for Det Kongelige Teaters felt.

»Det er politisk bestemt, at Det Kongelige Teater skal spille musicals. I den aftale er der også indført en høringsperiode, hvor de kommercielle aktører får mulighed for at høre om vores planlagte musicaltitler samt har mulighed for at sige, hvis de selv ønsker at opføre den valgte titel. Hvis der ikke er nogle, der melder ind på titlen, så må vi sætte titlen op,« siger Magnus Restofte.

Så der er ikke andre teatre, der har budt ind på at opsætte »Matilda – the Musical«?

»Ikke mig bekendt.«