»Det er ikke nok at være dygtig og arbejde hårdt,« udtaler kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i en pressemeddelelse om, at der skal være mere fokus på kønsfordelingen i museers indkøb.

Pressemeddelelsen blev sendt, fordi Slots- og Kulturstyrelsen nu skal undersøge de statslige og statsanerkendte museers indkøb, og hvordan man på »forskningsområdet kan fremme den kønslige balance«.

»Det lyder fornuftigt,« siger Lilibeth Cuenca Rasmussen, der er dansk kunstner, og som nogle måske vil kende fra »Kunstnerkolonien« på DR.

Berlingske læser følgende citat fra kulturministeren op for Lilibeth Cuanca Rasmussen:

»Ligestilling kommer ikke af sig selv. Det er ikke nok at være dygtig og arbejde hårdt. Når vi ser på udstillinger af kunst på landets museer, er der lang vej, og det er vi nødt til at forholde os til fra politisk hold. Den manglende ligestilling er så indgroet, at man nogle steder ikke er klar over, at den er der.(…) For jeg tror på, at det, at man systematisk har fokus på ligestillingen på et så skævt område, i sig selv kan være med til at skubbe tingene i den rigtige retning,« udtaler kulturministeren i pressemeddelelsen.

Lilibeth Cuenca Rasmussen svarer, at hun står og nikker undervejs i gården i Charlottenborg, hvor der netop nu er kunstmesse.

Manglende ligestilling skal løses med strategiarbejde

»Jeg er eksperimenterende, og det kan være svært at være både sælgende og eksperimenterende,« siger Lilibeth Cuenca Rasmussen. Billedet er fra en performance i Art Basel i Hong Kong i 2018.
»Jeg er eksperimenterende, og det kan være svært at være både sælgende og eksperimenterende,« siger Lilibeth Cuenca Rasmussen. Billedet er fra en performance i Art Basel i Hong Kong i 2018. Kin Cheung

Men er der brug for mere afdækning af den åbenbare kønsubalance, Lilibeth Cuenca Rasmussen?

»Vi diskuterer det her hvert år, når der er kunstmesse – det er altid et tema, og det har længe været en årlig diskussion.«

»Der er allerede mange kvinder, der studerer på akademiet, bliver færdige og laver projekter – men der er måske også mange kvinder, der er dårlige til at sælge sig selv til gallerierne – eller gallerierne, der er dårlige til at købe kvindelige kunstneres kunst. Jeg ved om mig selv, at jeg ikke altid har været god til at sælge min kunst til gallerierne, og det er jo sådan, man tjener penge som kunstner.«

Årsagen til undersøgelsen og udtalelserne fra Ane Halsboe-Jørgensen skal findes i en tidligere undersøgelse, som Organisationen Danske Museer (ODM) foretog i 2019. Undersøgelsen viste, at museernes indkøb af værker af kvindelige kunstnere i årene 2004 til 2019 udgjorde 22 procent, og at 29 procent af alle soloudstillinger var af kvinder.

Derfor vil Slots- og Kulturstyrelsen i efteråret gennemføre en spørgeskemaundersøgelse blandt museerne, som skal kortlægge kønnene på kunstnerne bag de kunstværker, som museerne har indkøbt i den femårige periode 2017-2021. Resultaterne vil blive fremlagt i december, skriver Kulturministeriet i pressemeddelelsen.

Senere vil der blive fulgt op med årlige spørgeskemaundersøgelser.

Men Ane Halsboe-Jørgensen nævnte jo også forskningsområdet, som skal fremme sin diversitet, lyder det.

Det skal ske ved, at Kulturministeriets Forskningsudvalg skal igangsætte et strategiarbejde, som »skal fremme den kønslige balance« i forskningsområdet under ministeriet – herunder de statslige museer, arkiver, biblioteker og uddannelsesinstitutioner, idrætsområdet og de statsanerkendte museer.

Det skal blandt andet ske ved, at man vil »undersøge, hvordan man kan minimere eventuelle bias i vurderingen af ansøgningerne og blandt andet øge diversiteten«, når Kulturministeriets Forskningspulje i 2023 igen laver et opslag.