TV 2-ansatte i oprør i brev til ledelsen: »Vi oplever det som et angreb på det allerhelligste«

En lang række ansatte på TV 2 har skrevet under på et brev, der bakker op om uenigheden i, at TV 2s ledelse har valgt at droppe en dokumentar om sexisme på netop TV 2.

Der er opstået intern splid på TV 2 efter, at ledelsen har valgt at droppe en dokumentar om sexisme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix (arkiv)

Der er opstået intern splittelse på TV 2 efter, at en dokumentar om sexisme i mediebranchen, og særligt på TV 2, er blevet droppet. En lang række medarbejdere er vrede over beslutningen, fremgår det af et brev, der netop er blevet sendt til ledelsen på TV 2, og hvor en lang række TV 2-ansatte har skrevet under. Heriblandt kendte TV 2-værter som Cecilie Beck, Divya Das, Ditte Haue, Jannie Pedersen og Thomas Buch-Andersen.

I brevet opfordrer de mere end 150 underskrivere til dialog med ledelsen.

»Vi oplever det som et angreb på det allerhelligste, vi har: Vores redaktionelle frihed og vores troværdighed,« lyder det i brevet.

De ansatte på TV 2 kalder det for et »letkøbt« argument, at TV 2 ikke bør undersøge sig selv. De mener nemlig, at det ikke udelukker andre medier fra at undersøge TV 2 yderligere.

»Der er heller intet habilitetsproblem. Det har kollegaerne over de seneste måneder netop bevist. De er gået lige så kritisk til os selv som til alle andre. At der i denne sag er personer, der har magt til at trække stikket på projektet, og som samtidig ikke bryder sig om udfaldet af researchen, er en anden sag. Men det er den beslutning, som skader vores troværdighed,« lyder det i brevet, som kan læses i sin fulde længde herunder.

Årsagen til splid på TV 2

Brevet er blevet sendt til ledelsen på baggrund af, at nyhedsdirektør på TV 2, Jacob Kwon, onsdag aften meldte ud, at TV 2 har valgt at droppe en dokumentar om sexisme på arbejdspladser og herunder også på TV 2. Beslutningen er truffet, fordi dokumentaren udviklede sig til primært at handle om TV 2.

»Vi mener ikke, det er troværdigt, at vi har TV 2-medarbejdere, der interviewer tidligere og nuværende medarbejdere,« lød det blandt andet fra Jacob Kwon onsdag aften til Berlingske.

Beslutningen om at lukke ned for produktionen fik onsdag aften to redaktionschefer, Troels Jørgensen og Michael Nørgaard, til at reagere. I en lang intern mail erklærer de sig uenige i ledelsens beslutning. Det brev blev sendt ud internt på TV 2 onsdag aften.

»Nyhedschef Jacob Kwon begrunder blandt andet beslutningen med, at TV 2 ikke kan undersøge sig selv, uden at det skader det, vi lever af – nemlig vores troværdighed. Den analyse forstår vi ikke.«

»Vi mener tværtimod, at det skader TV 2s troværdighed, at vi ikke kan publicere samfundsrelevante og kritiske historier, som omhandler vores fælles arbejdsplads,« lyder det i brevet, som kan læses her.