Trods kedelig ramme og aftalt spil af komiske dimensioner: Samtalerne er gode i DRs nye bogprogram

Berlingskes litteraturredaktør har set første afsnit af »Vild med bøger«, DRs nye litterære satsning. Det var en blandet fornøjelse.

Vi kender ham som den joviale livsstilsekspert i »Kender du typen«, hvor han og DRs hygge­onkel over dem alle – Mads Steffensen – har en konstant bromance kørende.

Men i det første afsnit af »Vild med bøger«, DRs nye bogprogram, var det en anderledes alvorlig Flemming Møldrup, seerne fik at se.

»Hele den europæiske del af min fars jødiske familie blev myrdet i koncentrationslejrene, blev myrdet af helt almindelige tyskere,« lagde værten ud, og så var stemningen sat.

Emnet var Tom Buk-Swientys aktuelle bog, »Det ensomme hjerte«, om den tyske soldat Hans Horns grufulde oplevelser ved fronten, og den fik lov at fylde hele den halve time.

Først kom Buk-Swienty ind, og siden, i traditionel talkshow-stil, stødte endnu en gæst til. Her Naser Khader, der skulle perspektivere bogens Nazityskland til det totalitære regime i Syrien, han selv voksede op i.

I udgangspunktet en lidt søgt idé, men det fungerede overraskende godt. Nok især fordi Khader havde læst Buk-Swientys bog og kunne sammenholde Hans Horn med den samtidige tyske teolog Dietrich Bonhoeffers ord om, at det ikke at handle også er en handling.

Tom Buk-Swienty havde også en bog med, Hans Falladas klassiker »Mareridt i Berlin«, som havde inspireret ham undervejs i skriveprocessen. Møldrup hev en gammel traver, Franz Kafkas »Processen«, op. Men boganbefalingerne var nu et forfriskende indslag, om end det virkede vel indstuderet. Godt at det hele ikke skulle hænges op på aktuelle bestsellere.

Mindre vellykket var et andet tilsyneladende tilbagevendende indslag i programmet: »Bøger på recept«. Et koncept, der i øvrigt er snuppet fra SVTs »Babel«.

En kvinde, der var ved at få pip af sin dominerende mors inspiceren, havde skrevet ind, og gæsterne skulle så anbefale bøger, der kunne hjælpe hende.

Buk-Swienty valgte en selvhjælpsbog, hans kones veninder havde fundet, Khader pegede på Tahar Ben Jellouns »Om min mor«, og Møldrup tog Stephane Hessels pamflet »Gør oprør«. Det indslag blev en temmelig unødvendig afsporing, og her kom det aftalte spil til at antage komiske dimensioner.

Rammen om »Vild med bøger« er det hårdt prøvede studieformat. Stole omkranset af bestsellere i en halvcirkel. Hanne-Vibeke Holst her, en mursten fra Ken Follett der og Benny Andersens samlede derovre. Rundt om scenen sidder et høfligt klappende publikum.

Ikke særlig inspirerende endsige det mindste originalt. Det er tydeligt, at programmet er produceret på et lavt budget, der er ikke tale om et kulturelt flagskib her.

Æstetikken og formen minder om TV 2s tidligere pendant, »Cecilies bogshow« med Cecilie Frøkjær. Men til forskel fra det kom første afsnit af »Vild med bøger« rent faktisk til at handle om bøger og blev ikke det rene livsstilsfims.

Man kan ærgre sig over, at DR ikke sætter flere ressourcer af, så man kunne folde programmet langt mere ud med reportager undervejs og gæster fra udlandet på besøg som i det timelange »Babel«. Sammenlignet med det virker »Vild med bøger« dilettantisk.

Men lad os i stedet glæde os over, at der nu rent faktisk er et litteraturprogram på DR, og at det – i hvert fald ind til videre – tager udgangspunkt i bøgerne. Det er ingen selvfølge herhjemme.

Første afsnit af »Vild med bøger« blev vist på DRK tirsdag kl. 21:30