Teatre efterlyser klare retningslinjer: »Ingen af os aner, hvordan løsningen kommer til at se ud«

Teatre er glade for, at de må åbne dørene igen, men de efterlyser klare retningslinjer for, hvordan genåbningen skal se ud.

»Udfordringen er, at så snart vi åbner dørene, har vi 100 procent omkostninger, men muligvis kun 50 procent indtjening. Vi skal finde ud af, om vi får dækket det hul,« forklarer Allan Aagaard, direktør på Aarhus Teater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Zuhal Kocan/Aveny-T

Allan Aagaard, administrerende direktør ved Aarhus Teater, siger, at han på den ene side er glad og på den anden side forvirret.

Han er glad, fordi de danske teatre efter flere ugers nedlukning nu får lov til at åbne dørene igen. Det meddelte regeringen og Folketingets partier sent onsdag aften, efter de var nået til enighed om en udvidelse af genåbningens fase to, hvor flere institutioner kan åbne før tid.

Forvirringen kommer af, at teatrene endnu mangler klare retningslinjer for genåbningen.

»Hvis det skal give mening, at vi skal slå dørene op igen, skal vi have klarhed over afstandskrav, forsamlingsforbud og kompensation for tomme sæder,« siger han.

Teaterdirektøren henviser til, at han ikke ved, hvor meget han må fylde salene op.

Jon Stephensen, direktør på Aveny-T

»Ingen af os aner, hvordan løsningen kommer til at se ud.«


Såfremt det kun er på hvert andet sæde, der må sidde en tilskuer, kræver det kompensation, såfremt ordningen skal gælde til efteråret og vinteren, siger han.

»Vi mangler retningslinjerne. Vi håber på, at der gives dispensation for de tomme sæder. Men når det er sagt, giver det også så småt mening for os at åbne, hvis der må sidde folk på hvert andet sæde.«

»Udfordringen er, at så snart vi åbner dørene, har vi 100 procent omkostninger, men muligvis kun 50 procent indtjening. Vi skal finde ud af, om vi får dækket det hul,« forklarer Allan Aagaard.

Teaterdirektøren påpeger desuden, at afstandskravet for skuespillerne stadig er to meter, fordi de udskiller dråber fra munden, når de står på scenen og spiller. Selvom teateret først åbner til august, fordi det ikke kan nå at få forestillinger klar inden næste sæson, er retningslinjerne afgørende, fordi de også har betydning for, hvilke muligheder teatret har for at forberede sig, forklarer han.

Smertegrænsen

Det kan direktør på Betty Nansen Teatret, Elisa Kragerup, nikke genkendende til.

»Selvom vi først åbner efter sommer, fordi vi har lagt vores forestillinger ned, er retningslinjerne vigtige. En teaterforestilling bliver ikke til fra den ene dag til den anden, og vi har brug for retningslinjer i forhold til at sætte prøver i gang, så vi kan have noget klar til den nye sæson,« siger hun.

»Hvis salen kun må være halvt fyldt, er vi på smertegrænsen,« siger Elisa Kragerup, direktør på Betty Nansen Teatret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Samtidig understreger Elisa Kragerup, at »det er en fantastisk nyhed«, at store dele af kulturlivet må åbne dørene igen. Hun påpeger, at retningslinjerne også har betydning for, hvor store indtægter teatret kan forvente at få gennem billetsalg.

»Hvis salen kun må være halvt fyldt, er vi på smertegrænsen,« siger hun.

Jon Stephensen, teaterdirektør på Aveny-T, finder det glædeligt, at teatre, men også museer, biografer og så videre må slå dørene op igen.

Samtidig efterlyser også han konkrete svar på, hvordan man fra politisk side ønsker, at genåbningen skal se ud.

»Hvis vi ikke må samles mere end ti mennesker, så er vi jo selvsagt lige vidt. Jeg har hørt på vandrørene, at man arbejder med en instruks, der handler om, at publikum må sidde på hvert andet sæde. Sådan en model vil give mening for de fleste, tænker jeg. På den måde kan vi have en meters afstand mellem hver person, og det vil vi kunne styre. Men ingen af os aner, hvordan løsningen kommer til at se ud.«

Kulturministeriet oplyser til Berlingske, at det forventer, at retningslinjerne bliver klar i løbet af torsdag.