Storsatsende Apple håber at have knækket koden til fremtidens TV

Apple vil med ny streamingtjeneste samle det største udbud af underholdning nogensinde og sætte Netflix under pres. Berlingske-redaktør Thomas Conradsen var til stede, da amerikanerne annoncerede nyheden mandag aften i Steve Jobs Theater i Cupertino, Californien.

Apples CEO, Tim Cook, præsenterede mandag Apples bud på en streaming-tjeneste. Fold sammen
Læs mere
Foto: NOAH BERGER

Det skortede ikke på superstjernerne, da Apple i aftes dansk tid annoncerede selskabets nye streamingtjeneste, Apple TV+. Den tjeneste, der skal konkurrere direkte med Amazon Prime og danskernes foretrukne underholdningsalter, Netflix. Således stod ingen ringere end Oprah Winfrey pludselig i spotlyset i Steve Jobs Theater i Cupertino, Californien, hvor amerikanernes ambitiøst anlagte show fandt sted.

»Der har aldrig været et øjeblik helt som dette. Vi har en unik mulighed for at vælge, hvordan vi bruger vores teknologi,« sagde Oprah Winfrey efter at have fået et stående bifald i den royale klasse.

»Vi vil række forbi egne hjerter og hjerne og se verdens udfordringer i øjnene. Vi vil gerne høres, men vi har også brug for at lytte. At være åbne. Det der derfor, jeg har slået mig sammen med Apple,« sagde hun om sit kommende talkshow, der bliver et eksklusivt program på Apple TV+.

Forinden hende havde verdensberømte instruktører som Ron Howard, Steven Spielberg og J.J. Abrams betrådt scenen, mens også Hollywood-topnavne som Jennifer Aniston, Steve Carell og Reese Witherspoon kiggede forbi. Alle for at annoncere, at de arbejder med film og serier og oplevelsesprogrammer på den nye Apple-tjeneste, der rulles ud til efteråret i 100 lande. Herunder Danmark. Pris endnu ukendt.

I sidste uge annoncerede Apple en række nyt udstyr og hardware. Det er ganske normalt for firmaet, men det pudsige var her, at amerikanerne ikke gjorde et større nummer ud af lanceringerne.
Der var tale om blandt andet en ny iPad Mini – med samme styrke, men mindre størrelse end den nuværende iPad Air – og en let opdateret version af deres trådløse in ear-hovedtelefoner.

Årsagen til, at Apple valgte at få hardware-nyhederne ud af verden på denne subtile måde, var først og fremmest, at de ønskede et »rent« pressemøde mandag aften dansk tid uden fokus på andet end hovednyhederne – nye store abonnementservices. Men også at hardware i form af gadgets og elektroniske dimser de seneste par år har taget en sekundær rolle i forhold til services og indhold og underholdnings-udbud. Tænk lige over det: Hvornår har du sidst hørt om nogen, der lå i kø foran elektronikbutikken for at være de første til at få fingrene i den seneste iPhone? Dette kan med andre ord være et paradigmeskift for Apple.

»Vores mål er altid at tilbyde verdens bedste tjenester,« sagde Apples CEO, Tim Cook, på scenen.

»I vil sørge for, at du har adgang til alt dit indhold på den letteste måde, og at dette udvælges på intelligent vis.«

Tim Cook og de øvrige værter gjorde et stort nummer ud af, at Apple på trods af al denne databaserede udvælgelse af underholdning til de enkelte forbrugere aldrig giver personlige oplysninger videre til annoncører og myndigheder.

Selv om hovedattraktionen mandag aften uden sammenligning var Apple TV+, så har Apple også andre nye tjenester på vej til forbrugerne. Ikke mindst et kreditkort, Apple Card, der kommer til at fungere både digitalt og som fysisk kort.

Men også i underholdningshjørnet var der mere nyt for Apple-brugere. Apple kommer til at satse endnu mere påspil fremover og lancerer »Apple Arcade«, der ligesom Apple TV+ bliver en abonnementstjeneste. Her vil de ifølge amerikanerne satse på nyudviklede spil, der i ambitionsniveau vil nærme sig konsolspillene på Xbox og PlayStation. Og også her red Apple på den høje hest: Der bliver ingen af de omstridte in-game-mikrotransaktioner i spillene på Apple Arcade.

Den sidste store tjeneste, som Apple annoncerede var en abonnementsbaseret nyhedsapp, Apple News+. Her samler de over 300 magasiner og aviser i USA i første omgang. Hvornår og i hvilket omfang denne tjeneste rulles ud i Europa og ikke mindst Danmark, stod ikke klart på mødet.

Thomas Conradsens tur til Steve Jobs Theater var arrangeret af Apple.

Du kan genlæse Berlingskes blog fra pressemødet herunder: