Steen Stig Lommer er »i chok« over beslutning om Grønnegårds Teatret: Jeg synes, at det er et voldsomt arrogant udsagn

Efter 40 år kan Grønnegårds Teatret ikke længere spille i Designmuseum Danmarks have, da museet selv vil disponere over det grønne areal. Teaterchef Steen Stig Lommer frygter for det populære teaters fremtid, mens museets direktør, Anne Louise Sommer, afviser, at der er plads til både museum og optræden i haven.

Skuespiller og chef på Grønnegårds Teatret Steen Stig Lommer er chokeret over Designmusem Danmarks beslutning om, at teatret ikke længere kan spille i haven, hvor det har optrådt gennem 40 år. »Det er også et spørgsmål om moral,« siger han. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I fire årtier har publikum kunnet taget plads i Grønnegården med picnickurve og udsigt til anmelderroste teaterpræstationer under åben himmel. Men nu er det slut.

Men i sidste uge meddelte Designmuseum Danmark, at de kommer til at bruge de næste år på at udvikle »det helt rigtige koncept for den fremtidige brug af haven«. Derfor har museet valgt ikke at forlænge kontrakten med Grønnegårds Teatret.

Hidtil har teatrets chef, Steen Stig Lommer, ikke ønsket at udtale sig, men nu fortæller han om sine tanker i kølvandet på beskeden om, at hans teater ikke kan vende tilbage til stedet, hvor det i sin tid blev stiftet.

»Vores reaktion var chok. Vi havde slet ikke set det komme. Som det er lige nu, ved vi oprigtigt ikke, hvad vi skal gøre. Der kan findes nødløsninger, men en permanent løsning, som ligner Grønnegården – jeg ved ikke, hvor den er henne,« siger han fra sit kontor i Bredgade få meter fra museumshaven.

»Grønnegården er jo enestående. Udover at den er smuk og stemningsfuld, er den så stor, at folk også kan sidde ude på siderne 7-800 mennesker og spise deres medbragte eller købte mad. Det er svært at finde andre steder,« tilføjer han.

40 år i haven

​Historien om Grønnegårds Teatret begyndte – som navnet antyder – netop her i haven. En flok nyuddannede skuespillere fra teaterskolen i Odense fik i 1982 lov til at låne haven i det, der dengang hed Kunstindustrimuseet.

Her opførte de en komedie af Holberg, og det blev en bragende succes, der gentog sig året efter – samme sted under åben himmel og ledsaget af picnickurve. Et nyt teater var født.

Sonja Richter og Nicolas Bro i »Misantropen« – en af de mange forestillinger, publikum har kunnet opleve under åben himmel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarne Stæhr.

Steen Stig Lommer har selv været med siden 2001, hvor Grønnegårds Teatret har opført stykker af blandt andre Holberg og Molière bearbejdet for både voksne og børn.

»Jeg synes, vi har formået at fortolke klassiske tekster på en moderne måde til et moderne og bredt publikum. Det er noget af det mest fantastiske at se, når der sidder op mod 1.000 mennesker fra alle samfundslag og aldersgrupper, som er fælles om en oplevelse. I andre teatre sidder man i mørket og ser op på en scene. Her har man en særlig forbindelse,« siger Steen Stig Lommer, der gennem de to årtier har bemærket, hvordan museet er steget i popularitet med flere turister.

»Det er jo skønt, at de kommer ind for at se dansk design. Hidtil har der ikke været mange, som har brugt haven, men det kan de sagtens gøre, selv om vi også er der. Vi stopper jo ikke folk i at gå ud i haven, ligesom museets café og udendørsområde altid er åbent. Haven har altid været tilgængelig for museets gæster undtagen om aftenen, når vi spiller,« siger han.

Museumsdirektør: Vil »realisere det fulde potentiale«

I en artikel, Berlingske bragte i sidste uge, udtalte direktør for Designmuseum Danmark, Anne Louise Sommer, at det blandt andet er museets stigende popularitet og coronapandemien, som har fået en enig bestyrelse til at træffe beslutningen om at inddrage haven.

»Corona har givet os et større behov for også at opholde os udendørs og ikke kun i de smalle museumsgange,« sagde hun blandt andet og tilføjede:

»Da Grønnegårds Teatret lejede sig ind for første gang i 1980erne, var vi et mere klassisk museum med langt færre besøgende, så det har givet rigtig god mening. Men pandemien, vores pladsmangel og de fuldstændig nyrenoverede 1700-talsbygninger gør, at vi selv må bruge pladsen.«

Designmuseum Danmarks have skal udvikles over de næste år, hvor der skal være et »grønt designunivers« med forskellige aktiviteter. Her en foreløbig rendering. Fold sammen
Læs mere
Foto: Designmuseum Danmark.

Nu uddyber hun sit synspunkt.

»I dag disponerer teatret over hele haven de fire måneder, hvor vi også har flest besøgende – fra starten af maj til 1. september. Så for mig at se er tanken om, at begge dele eksisterer side om side, helt umulig. Det er jo designmuseet, der ejer bygningerne og haven, så vi står vel også først i rækken til at få realiseret vores fulde potentiale gennem den bygningsmasse, vi i øvrigt betaler i dyre domme for at have kørende og nu har fået toprestaureret. Oven på en global pandemi er vi nødt til at sikre en bæredygtig økonomi og gøre det, vi er sat i verden for: At drive museum,« siger Anne Louise Sommer og tilføjer:

»Når det er sagt, er det selvfølgelig beklageligt, at vi ikke kan fortsætte sammen. Men et eller andet sted tænker vi også, at de har haft 40 gode år hos os.«

Hvad nu?

»Jeg synes, at det er voldsomt arrogant udsagn over for teatret og ikke mindst dets publikum,« kvitterer Steen Stig Lommer.

Det er mindre end ti dage siden, han modtog beskeden om, at teatret ikke får forlænget sin kontrakt. Derfor er jagten på et nyt sted endnu ikke gået ind.

»Jeg har svært ved at se, hvor det skal være henne. Men noget skal vi selvfølgelig gøre, det er klart,« siger han og afviser, at Odd Fellow Palæets have, hvor teatret tidligere har været genhuset, er en permanent mulighed, da haven er for lille til at rumme det publikum, der skal til, for at teatret kan løbe rundt.

Teaterchef Steen Stig Lommer i Grønnegården, som den så ud, da teatret spillede i museumshaven. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

»Vi er støttet af Københavns Kommune. Det er vi selvfølgelig glade for og stolte af, og vi betaler det, der svarer til cirka halvdelen af den støtte, for at leje Grønnegården. Vi får også noget fondsstøtte – en støtte, som er helt afgørende. Men langt de fleste indtægter kommer fra billetsalg, så vi er det tætteste, man kommer på at være et kommercielt teater. Derfor er det helt afgørende, at vi finder et sted, som har plads til mange gæster,« siger Steen Stig Lommer, som stadig undrer sig over, at det ikke var muligt at finde en løsning, hvor teater og museum kunne eksistere side om side.

»Det er vigtigt og godt, at børn kan komme ind og prøve kræfter med design, men jeg synes stadig, at det er mærkeligt, at det skal ske på bekostning af en 40 år gammel kulturinstitution, der er til glæde for et stort publikum. For mig handler det også om moral. At der er en kulturinstitution, som ultimativt set lukker en anden.«