»Selvfølgelig skal Det Kongelige også kunne spille musical«

Danskerne elsker musical og strømmer i hundredtusindvis til de farvestrålende forestillinger. Det marked vil Det Kongelige Teater nu også have del i. Og planerne modtages overraskende positivt fra både fagfolk og flere konkurrenter. Bare det sker på en »kongelig« måde.

Hidtil har Det Kongelige Teater kun med flere års mellemrum sat musical på scenen - her »My Fair Lady« i 2010 - men fremover vil teaterchef Kasper Holten satse mere på både musical og andre mere folkelige genrer i bestræbelsen på at få flere mennesker til at besøge nationalscenen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Miklos Szabo

Vi danskere elsker musical. Vi kan næsten ikke få nok af de farvestrålende forestillinger, der med deres blanding af sang, musik og dans, farvestrålende kostumer, imponerende scenografi, dramatik og romantik masserer følelserne og kalder på både latter og tårer.

Siden 1990erne er antallet af musicals på danske scener nærmest eksploderet, og arrangørerne melder om den ene publikumsrekord efter den anden - 160.000 til Fredericia Teaters »Klokkeren fra Notre Dame« og 180.000 til »Shu-bi-dua - The Musical«, 250.000 til »Dirty Dancing« i Tivoli og - højdespringeren over dem alle -  »The Phantom of the Opera«, der over tre sæsoner har trukket flere end 700.000 i Det Ny Teater.

Det marked vil Det Kongelige Teaters nytiltrådte chef, Kasper Holten, gerne have del i. Som modforanstaltning til de nedskæringer, der siden 2012 løbende har ramt teatret har han netop fået sin bestyrelses opbakning til en strategi, der skal trække rundt regnet 100.000 flere publikummer i teatret om året. Hvilket ifølge Holten vil kræve et bredere repertoire med flere folkelige opsætninger - herunder musicals.

»Cabaret« i 2015 er den seneste musicalopsætning på Det Konbgelige Teater. Nu vil teaterchef Kasper Holten satse mere på genren som led i bestræbelserne på at trække 100.000 flere publikummer i teatret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Per Morten Abrahamsen.

»Vi kan ikke få alle danskere til at komme i Det Kongelige Teater hele tiden. Men det er min drøm, at alle danskere bare en gang imellem skal kunne se sig selv i Det Kongelige Teater,« sagde han ifølge Zetland, da han for nylig præsenterede sin vision over for teatrets medarbejdere.

At spille musical på nationalscenen er et ømtåleligt emne. Og det ved Kasper Holten godt. Da han selv som operachef i 2010 satte »My Fair Lady« op, blev det mødt med protest fra store dele af kulturparnasset. Det samme skete, da teatret 2015 satte »Cabaret« på plakaten. For er det en opgave for nationalscene med en halv milliard offentlige støttekroner i ryggen at lave den type teater, som kommercielle aktører og teatre med et langt mindre offentligt tilskud skal leve af?

Positiv modtagelse

Men Holtens nye planer bliver overraskende positivt modtaget af både fagfolk og potentielle konkurrenter i markedet.

»Hvorfor i alverden skulle Det Kongelige Teater ikke kunne spille musical?« siger direktør Søren Møller fra Fredericia Teater, der har haft stor succes med flere store Disney-musicals og folkelige egenproduktioner som »Shu-bi-dua The Musical« og »Seebach«.

»Nogle af mine kolleger vil sikkert synes, at det ikke er Det Kongelige Teaters opgave, men det dogme køber jeg ikke ind på. Tværtimod kan det, at Det Kongelige Teater ikke spiller musical, være med til at fastholde en vis rynken på næsen over genren,« siger han.

»Men jeg håber, at man vil kaste sig over den del af genren, der ikke bliver spillet i dag, fordi den er for dyr at spille på noget, der ligner kommercielle betingelser.«

Søren Møller, Fredericia Teater

»Nogle af mine kolleger vil sikkert synes, at det ikke er Det Kongelige Teaters opgave, men det dogme køber jeg ikke ind på«


Flere af Fredericia Teaters opsætninger har med stor succes gæstespillet på Det Kongelige Teaters scener, men Søren Møller frygter ikke øget konkurrence, selvom Det Kongelige selv kaster sig over genren.

»Jeg hilser al god konkurrence velkommen. God kultur skaber flere kulturbrugere,« siger han.

Heller ikke Thomas Langkjær, der med sit produktionsselskab Langkjær Entertainment har stået bag bl.a. »Grease«, »Hairspray«, »We Will Rock You«, »Midt om natten« og senest »Kærlighed ved første hik«, frygter konkurrence fra nationalscenen.

»Tværtimod synes jeg kun, det er en anerkendelse af genren, at Det Kongelige Teater også begynder,« siger han. »Musical er i rivende udvikling, og jeg tror på, at jo flere, der får gode oplevelser, jo flere vil gå ind og se det i fremtiden.«

Kæmpe - ikke klynke

Også teaterforskerne Stig Jarl og Michael Eigtved tager som udgangspunkt godt imod Kasper Holtens nye strategi.

»Jeg er især begejstret over, at man vælger at kæmpe - i stedet for at klynke,« siger Stig Jarl, lektor ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. »Selvfølgelig skal Det Kongelige også kunne spille musical. Den der med, at musicalen er en let underlødig kunstart, har vi efterhånden overstået. Der findes både lette og tunge forestillinger i alle genrer, det gælder også musical, og Det Kongelige Teater har jo produktionsapparatet, der kan løfte de helt store ting, som andre ikke teatre ikke magter.«

Andrew Lloyd Webbers »The Phantom of the Opera« er den hidtil mest sete musical på en dansk scene - siden 2000 har den trukket flere end 700.000 publikummer i Det Ny Teater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Miklos Szabo.

Hans kollega, Michael Eigtved, der har har musikteater som et af sine primære forskingsområder, er enig.

»Som udgangspunkt er det en rigtig god idé, at Det Kongelige Teater dækker alle genrer. Hvis man er finansieret over skattebilletten, skal man dække det, som folk generelt interesserer sig for,« siger han.

»Men det er vigtigt, at Det Kongelige gør noget af det, som andre ikke har mulighed for. Så jeg vil forvente det absolut ypperste - som vi f.eks. har set i England og Frankrig, hvor store teatre også laver musicals med statsstøtte i ryggen.«

Kannibalisering

Ikke alle er dog lige begejstrede. Det Ny Teaters direktør, Niels-Bo Valbro, har gennem flere år kæmpet for at begrænse nationalscenens mulighed for at »kannibalisere« i det private musicalmarked.

»Jeg kan ikke forholde mig til de konkrete planer, for dem kender jeg ikke,« siger han. »Men på det overordnede, principielle plan er det mit synspunkt, at hvis Det Kongelige Teater begynder at spille musical, vil det give en fuldstændig ulige konkurrencesituation, som på sigt medfører en kannibalisering og at man får mindre teater for de samme penge. For det sted, hvor det er dyrest at producere, er på Det Kongelige Teater.«

Niels-Bo Valbro, Det Ny Teater

»Hvis Det Kongelige Teater begynder at spille musical, vil det give en fuldstændig ulige konkurrencesituation, som på sigt medfører en kannibalisering«


Michael Eigtved kan godt forstå, at netop Det Ny Teaters direktør kan være bekymret over at få en konkurrent som Det Kongelige Teater blot et par kilometer fra sin gadedør.

»Hvis Det Kongelige Teater sætter de samme Broadway-musicals op, som Det Ny Teater har specialiseret sig i, og dertil, takket være sit offentlige tilskud, kan lægge et symfoniorkester oveni - så vil det være ulige konkurrence,« siger han.

»Men hvis Det Kongelige Teater vælger kun at lave de ting, som andre ikke kan løfte - f.eks. at sætte »West Side Story« op med stort symfoniorkster, så vil det ikke være en skævvridning. Det er min pointe. Og jeg synes netop, det vil være interessant at se, hvordan en mastodont som Det Kongelige, hvor alle kunstarter er samlet, vil udnytte, at man f.eks. har et 100 mands symfoniorkester og et 80 mands balletkorps.«

Fredericia Teater har med stor succes spillet en række Disney-musicals - senest »Tarzan« - og teaterdirektør Søren Møller frygter ikke konkurrence fra nationalscenen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Malmose.

Han sammenligner udviklingen på Det Kongelige Teater med den udvikling, der for længst er sket på filmområdet. Som han udtrykker det: »Der er jo ingen, der får ondt i maven af, at vi har en støtteordning, der støtter selv ret fladpandede folkekomedier.«

Nej tak til kopiprodukter

Også Stig Jarl ser klare muligheder i, at Det Kongelige Teater vil satse mere på populært musikteater. Og han forstår godt, at Kasper Holten med de nedskæringer, teatret har været igennem, er nødt til at gøre noget ekstraordinært.

»Det vigtige i denne diskussion er, at teatret skal tilføre genren noget, som kun nationalscenen kan. Det skal ikke være kopiprodukter fra Disney eller Andrew Lloyd Webber. Og Det Kongelige Teater er heller ikke sat i verden for at spille den samme forestilling 200 gange med 95 procents belægning. Det skal vi holde fast i,« siger han.

Når det er sagt, mener han ikke, det vil ændre konkurrencen væsentligt, at Det Kongelige bliver en mere aktiv spiller på musicalmarkedet.

Michael Eigtved, teaterforsker

»Hvis man er finansieret over skattebilletten, skal man dække det, som folk generelt interesserer sig for«


»Inden for de seneste år har vi fået adskillige nye musicalproducenter. Konkurrencesituationen er en helt anden end for bare fem-syv år siden,« siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Kasper Holten til denne artikel. Men over for Zetland understreger han, at det ikke er planen at lave hverken Disney-forestillinger eller »Kærlighed ved første hik«. Dels fordi teatrets politiske rammeaftale sætter begrænsninger for repertoiret, dels fordi han mener, det vil være den forkerte vej at gå for et kongeligt teater, der skal finde sin identitet.

»Hvis vi skal skabe legitimitet for os selv, skal vi jo ikke lave det, de andre gør,« siger han. »Det, der ligger i planen, er, at vi svinger mere over mod den type forestillinger, der har en størrelse, som kun vi kan løfte. Mod det … mere kongelige, om du vil.«