Sådan gør man »An die Freude« til julemusik!

DR SymfoniOrkestret plus sangere af alle slags optræder med Beethovens niende symfoni for tiden og udgiver inden længe resultatet i selskab med de største på feltet.

Beethovens niende symfoni i Koncerthuset viste endnu en gang DRs musikere og sangere som udøvere af klasse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anna Schram Vejlby
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fuldt hus tre dage i træk!

Danskerne er vilde med DR SymfoniOrkestrets satsning op til jul:

Udgaven af Ludwig van Beethovens niende symfoni var udsolgt torsdag aften og vil være det igen både fredag aften og lørdag eftermiddag.

Beethovens sidste symfoni med den berømte finale over Friedrich Schillers let moraliserende »Ode an die Freude« hører ellers ikke til julens standarder.

Men hvorfor egentlig ikke? Værket er mindst lige så »kendt« som de sædvanlige oratorier fra Bach og Händels hånd.

Og man får faktisk både en slags skabelse i den tyste åbning og ord som »over stjerners grund en kærlig Fader troner« fem kvarter senere.

Arrangementet i Koncerthusets store sal med dens originale blanding af noget stateligt og noget intimt ligner under alle omstændigheder en fest. DR SymfoniOrkestret plus det store koncertkor og fire solister fra udlandet dirigeres af chefen Fabio Luisi himself og kan helt bogstaveligt måle sig med de bedste:

Symfonien optages til DVD i anledning af Beethovens forestående jubilæum – han fylder 250 år næste december – og udgives inden længe i selskab med mere klassiske indspilninger af værket.

Hold balancen

Hvordan skiller danskerne sig ud fra alle andre?

Man kan for eksempel lægge mærke til balancen mellem de forskellige lyde.

At spille meget kraftigt eller meget hurtigt er ikke specielt udfordrende for en musiker og derfor ikke ovationer værd i sig selv. Rigeligt med chilipeber i den sammensatte gryderet eller med sukker i den avancerede dessert gør jo heller ikke en stor kok – næsten tværtimod.

Fabio Luisi og hans op mod 150 medarbejdere blander de mange stemmer til perfektion og lader altså ingen trompeter overdøve strygerne eller sopraner overdøve basserne. En så fin balance gennem fem kvarter er ikke så almindelig endda.

Både musikere og sangere kan endda være en smule udfordret af Koncerthusets akustik: De høje toner har et lidt nemmere liv end eksempelvis korets basser og orkestrets kontrabasser og skal derfor holdes desto mere diskrete.

Læg også mærke til skønheden i den enkeltes strøg eller strube: Hvis den enkelte gjorde noget grimt i Koncerthusets sal, ville man slibrigt nok høre det uanset lydstyrken – hvilket man ikke gør.

Ingen aften uden en knap så heldig indsats her og der. Når man hører levende musik, hører man nu engang levende mennesker. Og at den tyske baryton i solopartiet godt kunne have haft en mere rungende røst, handler måske mest om smag.

Værkets finale forbliver en historie for sig: Beethoven skulle efter nogens mening aldrig have sat den lidt forvirrede sangsats på en allerede helstøbt symfoni.

Fabio Luisi på dirigentpodiet satte den helt utrolig hurtigt an torsdag aften og gør sikkert det samme fredag og lørdag. Elskere af det kontroversielle stykke vil muligvis finde resultatet for lidt dvælende ved hver tone og måske derfor ikke magisk nok. Men præcis farten tager rent faktisk den værste patos ud af Beethovens mest sønderspillede sats af alle og kan med fordel høres som et frisk pust.

Arrangørerne bag koncerterne med DR SymfoniOrkestret og DR KoncertKoret kunne sagtens gøre Beethovens niende symfoni til en ny juletradition!

Hvad: Beethovens niende symfoni. Hvem: DR SymfoniOrkestret og DR KoncertKoret samt sopranen Valentina Nafornița, mezzoen Deniz Uzun, tenoren Maximilian Schmitt og barytonen Martin Gantner. Hvor: DR Koncerthuset, torsdag – spilles også fredag kl. 19.30 og lørdag kl. 15.