I snart 50 år har Den Berlingske Fond hvert år inviteret godt 100 unge musiktalenter under 17 år til at spille det bedste, de har lært, for et panel af professionelle dommere.
Konkurrencen afvikles i den kommende weekend, 27. og 28. april, i Københavns Kommunes Musikskole i Kødbyen, Staldgade 29 - begge dage fra kl. 9.00 til ca. 17.00. Alle er velkomne, der er gratis adgang.
Dommerpanelet består i år af pianist John Damgaard, cellist Ingemar Brantelid, trompetist Ketil Christensen, musikpædagog Line Fredens og violinist Stine Hasbirk med fløjtenist Toke Lund Christensen som formand.

Noget af det særlige ved Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence er, at den omfatter alle klassiske musikinstrumenter. Der bliver således mulighed for at opleve så forskellige instrumenter som klaver, violin, basun, klarinet, blokfløjte, saxofon, harpe, valdhorn og kontrabas.
Dommerne vurderer, om den enkelte deltager skal have Diplom, 3., 2. eller 1. Præmie - eller den eftertragtede Guldmedalje. Præmielisten offentliggøres på berlingske.dk søndag aften - og præmierne uddeles ved finalekoncerten i Tivolis Koncertsal søndag 12. maj, hvor også Talentpræmien på 10.000 kroner finder sin modtager.

Det startede i Ping Klubben
Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence blev grundlagt i 1972 i den form, vi kender i dag. Men inden da havde Det Berlingske Hus afholdt musikkonkurrencer i flere årtier, nemlig som en del af de aktiviteter for børn, som redaktør på det daværende Søndags B.T., Karen Aabech, stod for i Ping Klubben.
Gennem årene har en lang kendte musikere trådt deres børnesko i Berlingskes konkurrencer - blandt dem violinisterne Kim Sjøgren og Nikolaj Znaider, cellisten Andreas Brantelid, blokfløjtenisten Michaela Petri, accordeonisten Bjarke Mogensen og solofløjtenist i DR SymfoniOrkestret Ulla Miilmann. Senest spillede oboist Eva Steinaa sig som kun 20-årig, bare fem år efter, at hun vandt Guldmedalje i Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence, til den prestigefulde post som 1. solo-oboist i DR SymfoniOrkestret.

Det er naturligvis langt fra alle de flere end 5.000 unge talenter, som gennem årene har deltaget i konkurrencen, der driver det så vidt. Men mindre kan også gøre det.
Som konkurrencens mangeårige nestor, Else Cornelius, har udtrykt det:
»Man behøver ikke selv være sindssygt dygtig for at opleve glæden ved at spille sammen med andre. Og hvis man selv spiller et instrument, får man også meget mere ud af at gå til koncert og lytte til musikken. At lære at spille er en investering i en hobby på livstid.«
