Radio4 købte reklameplads i 20 aviser, som radiokanalen deler ejerkreds med. Men det er helt uproblematisk, lyder det nu

Radiokanalen Radio4 har reklameret for sig selv i 20 lokalaviser, som alle er en del af radiokanalens ejerkreds. Det har vakt omfattende undren, men Radio- og TV-nævnet konkluderer nu, at kanalens praksis er ganske uproblematisk.

»Er denne praksis i overensstemmelse med rammerne for Radio4s public service-kontrakt,« lød spørgsmålet til Radio- og TV-nævnet fra Socialdemokratiets politiske ordfører, Jesper Petersen. Det korte svar fra nævnet er »ja«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Jesper Petersen, politisk ordfører for Socialdemokratiet, undrede sig, da det kom frem, at den statsfinansierede radiokanal Radio4 reklamerede for sig selv i 20 lokalaviser. Hans undren opstod, fordi samtlige aviser er en del af ejerkredsen bag Radio4, og der blev spekuleret i, om annoncekronerne, der blev sendt efter lokalaviserne, var en slags skjult måde at kanalisere midler ind i ejerkredsen.

Men nu har Radio- og TV-nævnet afgjort, at radiokanalens praksis er helt uproblematisk. Det skriver fagbladet Journalisten.

Svaret kommer efter en måneds undersøgelse af sagen, som for alvor begyndte, da Jesper Petersen stillede følgende spørgsmål til Radio- og TV-nævnet:

»Er denne praksis i overensstemmelse med rammerne for Radio4s public service-kontrakt?«

Ingen grund til mistanke

Det er nævnets formand, Caroline Heide-Jørgensen, der er afsender på svaret. I svaret lyder det, at radiokanalen ikke er mistænkt for at kanalisere økonomisk støtte over i ejerkredsen. Annoncerne var billige, og det falder ud til Radio4s fordel, beskriver Journalisten.

»Det fremgår af svaret, at stationen har forhandlet sig frem til favorable aftaler om annonceringen i ejerkredsens medier,« skriver Radio- og TV-nævnet ifølge Journalisten.

Socialdemokratiets kultur- og medieordfører, Kasper Sand Kjær, har tidligere fortalt til Berlingske, at marketingfremstødet i lokalaviserne »ser en smule påfaldende ud, når man, som jeg forstår det, ret udelukkende annoncerer i egne medier.«

»Vi har bedt Radio- og TV-nævnet om at se på, om den markedsføring, Radio4 laver, og som er for offentlige midler, er den mest effektive markedsføring for at udbrede kendskabet til en ny radiokanal,« sagde Kasper Sand Kjær.

Men fra Radio- og TV-nævnet lyder det nu:

»Radio- og tv-nævnet finder herefter ikke belæg for at antage, at de tilskudsmidler, som Radio4 har modtaget til bl.a. dækning af omkostninger ved at drive stationen, reelt skulle have været anvendt til at subsidiere ejerkredsen,« lyder det videre i svaret fra Radio- og TV-nævnet.