Radio4 halter langt efter ministeriums målsætning. Nu svarer radiodirektøren

Radio4, der overtog FM-båndet fra hedengangne Radio24syv, ligger efter over to år i æteren fortsat langt bag en af Kulturministeriets målsætninger for radiokanalen. Nu kommenterer radiodirektøren tallene – og hun er ikke så bekymret.

Radio4 gik i luften for to et halvt år siden. En måling viser, at langt færre kender til Radio4 end 24syv, der ved årsskiftet ændrede navn til 24syv. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto TOR BIRK TRADS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For nylig blev der lavet en såkaldt kendskabsmåling, hvor det stod klart, at det umiddelbart blot er seks procent af den danske befolkning, der kan komme i tanke om, at der i Danmark findes en radiokanal ved navn Radio4. Med lidt hjælp kan 38 procent finde navnet frem i hukommelsen.

Og det er et solidt stykke fra Kulturministeriets målsætning om, at 65 procent af befolkningen skal kende til radioen.

Nu kommenterer radiokanalens direktør, Anne-Marie Dohm, tallene. Og hun er ikke så bekymret, som hun siger i Politiken.

»Et højt kendskab kan man få på mange måder; man kan få det ved at skrige meget højt, man kan få det ved dårlig omtale. Man kan ret hurtigt få et højt kendskab uden at have lyttere«, siger hun og henviser til 24syv, der tidligere gik uden navnet LOUD.

Giver ikke meget for sammenligningen

Netop 24syv – eller LOUD – har indkasseret højere tal i kendskabsmålinger. Ved en måling i 2021 var tallet 55 procent, mens der i den seneste måling var 77 procent, der kendte til radioen.

Anne-Marie Dohm siger til Politiken, at hun gerne vil »øge kendskabet til Radio4«. Hun understreger dog, at radioen ikke er »sat i verden for at vække opsigt«. Det ville ifølge Dohm være det samme som at »tisse i bukserne for at holde varmen«.

I april beskrev Berlingske, at Anne-Marie Dohm ikke giver meget for sammenligningen mellem Radio4 og 24syv. Det skete i forbindelse med, at Radio4 efter to et halvt år i luften havde 40.000 færre ugentlige lyttere end det hedengangne Radio24syv.

I samme artikel stod det klart, at 24syv i uge 11 havde flere podcastlytninger end Radio4. 185.680 gange downloadede brugere podcasts fra 24syv, mens tallet for Radio4 var 174.552.

Ifølge Politiken har Radio4 en målsætning om at få 350.000 ugentlige lyttere. I 2021 var tallet 302.000, men i år er tallet dalet til 281.000 lyttere om ugen.