Radio24syv: Udbudsvilkår favoriserer provinsen og svækker København

Vilkårene for at drive Radio24syv bliver markant ændret til efteråret. Hovedredaktionen skal flyttes til provinsen, og reklamer skal være med til at finansiere medieopkomlingen, som har pustet nyt liv i dansk taleradio. Berlingske og Jysk Fynske Medier viser interesse for stationen, mens JP/Politikens Hus og Nordjyske Medier melder pas.

Et af Radio24syvs studier i København. Stationens ejer, Berlingske People, ser positivt på at byde ind på at drive radioen de kommende godt otte år, men afventer de endelige betingelser for at få retten til at sende. Søren Bidstrup

Hvis vi ikke i 2011 havde fået Radio24syv, så havde lytterne aldrig fået programmer som kulturmagasinet AK24syv, satireprogrammet Den korte radioavis med den skringrende skøre Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm, debatprogrammet Det taler vi om og erhvervsprogrammet Millionærklubben.

»Hvis du ser på de samlede lyttertal til seriøs taleradio som P1 og Radio24syv, så er det steget siden etableringen af Radio24syv. Der er kommet bedre og mere levende programmer, fordi Radio24syv leverede stærk konkurrence på både morgen- og formiddagsprogrammer. Det har givet mere energi i DR. Nu svækker man både DR og 24syv og dermed public service,« siger Per Stig Møller, der som kulturminister i 2010 skabte rammerne for Radio24syv, som også har haft kælenavnet RadioMøller.