En af verdens mest populære spilplatforme, Roblox, er lavet sådan, at spillerne selv kan skabe små spilverdener. Ifølge Scholastic, der er et børnelærebogsforlag, er der over 40 millioner små spil på Roblox.

Men selvom Roblox især er populært blandt børn, gør mulighederne for at skabe sine egne spil, at en del af indholdet nok ikke burde ses af børneøjne.

BBC har lavet følgende beskrivelse af en virtuel scene, som man kan støde på i Roblox:

»En nøgen mand, kun indført hundehalsbånd med snor i, bliver ført over gulvet af en kvinde i bondagetøj. To strippere danser ved baren. En gruppe har samlet sig om et par, der har sex. En mand er iført naziuniform.«

Roblox' muligheder for at skabe og spille sammen var et hit i pandemiens første år, hvor antallet af spillere steg med 35 procent til 164 millioner spillere, skrev New York Times.

Spillet er især populært blandt børn, og ifølge en rapport fra Red Barnet, der blev udgivet i december 2021, benyttede 38 procent af de 3.219 adspurgte børn mellem ni og 17 år Roblox.

Sexlejligheder

Sexspillene i Roblox bliver omtalt som condos, altså lejligheder på dansk. De er brugerskabte rum, hvor folk kan tale om sex, og hvor karakterne, som spillerne styrer, kan have virtuel sex. I disse condospil er Roblox' normale regler sat ud af kraft, skriver BBC.

»Vi ved, at der er en meget lille del af brugerne, som med vilje bryder reglerne,« siger en Roblox-talsperson til BBC.

Spillerne skal aktivt søge efter disse rum med bestemte søgeord for at finde dem, skriver BBC.

Som regel lever disse condospil kun i en times tid, før de bliver opdaget og fjernet af enten automatiserede processer eller menneskelige administratorer på platformen.

»Vi laver en sikkerhedsgennemgang af hvert eneste billede, video og lydfil, der uploades til Roblox,« udtaler talspersonen til BBC.

DR har talt med Rune Kristian Lundedal Nielsen, der er lektor og ph.d. ved IT Universitetet i København. Han siger, at omfanget af disse sexspil i Roblox ikke er kendt. Derudover siger han, at problemet med sex i spil, der også henvender sig til børn, har eksisteret siden computerspillenes begyndelse i 1980erne.

»Sagen er et eksempel på, at man endnu ikke har knækket koden, så man får lavet en ordentlig moderation af de her onlineuniverser,« siger Rune Kristian Lundedal Nielsen til DR.

Snapchat er værst

Ifølge rapporten »Børn & unges oplevelser med digitale krænkelser« fra Red Barnet havde 16 procent af de børn, som angav, at de havde oplevet digitale krænkelser, oplevet krænkelserne på Roblox.

Snapchat var stedet, hvor flest af de børn, der havde oplevet digitale krænkelser, havde oplevet krænkelser (49 procent).

De tre mest udbredte krænkelser, som børn oplever på internettet var: At andre skrev grimt til dem på nettet (18 procent), at blive kontaktet af nogen, de ikke ville tale eller skrive med (18 procent), og at modtage private/intime billeder eller videoer, som de ikke havde lyst til at se (13 procent).

44 procent havde ikke haft ubehagelige oplevelser, mens 14 procent svarede »ved ikke/ønsker ikke at svare«.

Ifølge Larry Magid, der er techjournalist hos Mercury News, bør forældre have en samtale med deres børn om, hvordan de undgår uønsket indhold på steder som Roblox. Derudover er det muligt for forældre at lave begrænsninger (»account restrictions«) i spillet, som gør, at børnene ikke kan tilgå visse dele af spillet.