Peter Aalbæk i ny #MeToo-ballade: »Jeg har altid været en drillepind«

Den danske filmmand Peter Aalbæk Jensen er havnet i ny #MeToo-ballade, efter at han i et blogindlæg har udstillet den kvindelige filmanmelder, der i 2017 beskyldte ham for sexchikane. Danske Filmkritikeres bestyrelse tager afstand fra Peter Aalbæk Jensen.

Peter Aalbæk Jensen er centrum for ny #MeToo-ballade. Et blogindlæg på filmmediet Ekko har fået så meget kritik, at det nu er fjernet, og Peter Aalbæks og Ekkos samarbejde er nu ophørt. Kasper Palsnov

I en række blogindlæg på det danske filmmagasin Ekkos site, ekkofilm.dk, har Peter Aalbæk Jensen anmeldt filmanmeldere, men det er slut nu, efter at han er blevet mødt med kritik efter et indlæg, hvor han skriver om filmkritikeren Nanna Frank Rasmussen.

Nanna Frank Rasmussen, der er formand for Danske Filmkritikere, anklagede i 2018 Peter Aalbæk Jensen for sexchikane, inden en række andre kvinder fulgte efter og sendte Peter Aalbæk Jensen i massiv #MeToo-modvind.

I blogindlægget, der nu er fjernet fra Ekkos hjemmeside, skriver Zentropa-stifteren blandt andet om anmelderen:

I blogindlægget, der nu er fjernet fra Ekkos hjemmeside, skriver Zentropa-stifteren blandt andet om anmelderen:

»Jeg kom i tanke om vedholdende rygter fra svundne tider. Deres ydmyge anmelder skulle have klasket Nanna i popoen under et cocktailparty på Berlinalen – noget, jeg ikke erindrer, men absolut heller ikke fornægter.«

»Onde tunger påstår, at under dette kortvarige møde med Lillefars utæmmede testosteronbombardement eksploderede en voldsom hormonproduktion i Nannas krop. Efter det nu historiske klask skulle hun ifølge øjenvidner have faret direkte hen til min bloggerbuddy René Fredensborg, der stod uskyldigt midt på dansegulvet på et større tysk etablissement,« lyder det videre i anmeldelsen.

Vi finder det derfor nødvendigt at tage afstand fra både Peter Aalbæk Jensen og Filmmagasinet Ekkos håndtering af dette uskønne forløb.

Efterfølgende beskriver han anmelderen med vendinger som »en parringsparat hamster«, samt at hendes anmeldelser »fokuserer overdrevet på det erotiske«.

»Jeg kipper med flaget og uddeler begejstret fem ud af fem klask til Nanna. Det er sjældent nu om dage, at nogen så direkte står ved deres drifter. Heltemodigt!,« skriver han.

Efterfølgende opstod der kritik af blogindlægget, hvor blandt andre formand for Danske Instruktører Christina Rosendahl ifølge Ekko kaldte indlægget for mobning.

Personangreb under bæltestedet

Kritikken har fået Ekko til at tage affære, og Ekkos chefredaktør, Claus Christensen, har valgt både at fjerne blogindlægget samt at stoppe samarbejdet med Peter Aalbæk Jensen.

»Vi inviterede Peter Aalbæk til at blogge om filmbranchen med faglige indlæg. Det var ikke tanken, at det skulle udvikle sig til personangreb under bæltestedet, eller at bloggen skulle være en platform for en personlig fejde,« siger chefredaktør Claus Christensen til Ekko.

Danske Filmkritikeres bestyrelse er også ude med kritik af hele forløbet. De har fulgt med i Peter Aalbæk Jensens anmeldelser af anmelderne, og de har »ærgret sig over de puerile personangreb«.

»Det forekommer indlysende problematisk, at Peter Aalbæk Jensen har fået et frit talerør i et etableret medie til at køre en personlig vendetta – en vendetta, han har varmet op til i to blogindlæg forinden, hvorfor resultatet ikke kan være kommet bag på Ekkos redaktion. Efter et massivt backlash har Ekko tilsyneladende indset miseren ved at fjerne bloggen og afbryde samarbejdet med Peter Aalbæk Jensen,«, skriver de i en udtalelse.

Al grov satire er mobning, men hun har også været efter mig. Når en mand angriber en kvinde, står Østerbro klar med øksen.

»Alligevel lader Ekko i deres opfølgende artikel Peter Aalbæk Jensen gentage sit angreb, når han – uden at Ekko har forelagt sagen for den angrebne part – kommer med påstande, der ikke har hold i virkeligheden. Det strider mod al praksis for god journalistik. Og vi finder det derfor nødvendigt at tage afstand fra både Peter Aalbæk Jensen og Filmmagasinet Ekkos håndtering af dette uskønne forløb,« lyder det i udtalelsen, der er underskrevet af bestyrelsen, der består af Jacob Ludvigsen, Ann Lind Andersen, Christian Monggaard, Eva Novrup Redvall og Maria Månson.

Det er satire

Peter Aalbæk Jensen forklarer selv til Berlingske, at indlægget i Ekko skal opfattes som »grov satire«. Peter Aalbæk Jensen henviser samtidig til et debatindlæg i Jyllands-Posten fra 2017, hvor Nanna Frank Rasmussen skriver, at Peter Aalbæk Jensen har »gramset på hende«, og hvori hun blandt andet kalder ham »liderlig«. Han mener, at det er hyklerisk, at kvinder gerne må angribe mænd, men hvis mænd gør det mod kvinder, så er det forkert.

»Jeg har altid været en drillepind, og jeg synes, at jo mere jeg kan få det pæne centrum-venstre-segment op at køre og prikke dem i siden med deres eget hykleri og dobbeltmoral, så har jeg en fest. Al grov satire er mobning, men hun har også været efter mig. Når en mand angriber en kvinde, står Østerbro klar med øksen,« siger han.

Peter Aalbæk Jensen og Ekko har nu stoppet samarbejdet, da Peter Aalbæk Jensen med egne ord ikke »ønsker at være underlagt censur«.

»Jeg tager ærefuldt mit los i røven og nægter at underkaste mig spidsborgerskabets korrekthedspoliti. Nu sidder jeg og gnægger over, at mænd ikke må angribe kvinder, men kvinder må gerne angribe mænd,« siger Peter Aalbæk Jensen.

Nanna Frank Rasmussen mener at Peter Aalbæk Jensen ikke har forstået hvad #MeToo hanler om.

»Jeg forsøgte i sin tid at starte en debat om #MeToo i Danmark, og det lykkedes heldigvis for mange gode kræfter at få sat fokus på magtmisbrug i filmbranchen,« skriver hun i mail til Berlingske.

»Det virker til, at Peter Aalbæk stadig ikke har forstået, hvad #MeToo handlede og handler om. Og det er uskønt at se, hvordan han forsøger at forsvare sine egne handlinger ved at prøve at sværte andre til og kaste om sig med grundløse beskyldninger under dække af, at ville anmelde anmelderne. Havde jeg været nogle år yngre, ville jeg nok bare have sagt: »Okay, Boomer«,« skriver hun i en mail til Berlingske.