Nyt netværk skal lave lobbyarbejde for et kriseramt kulturliv: »Der er brug for at tale kulturen op«

Dansk Erhverv danner et nyt netværk for kultursektoren, som skal tale kulturens sag. »Der er brug for at skabe et mere varigt fundament under kulturerhvervene,« siger direktør og tidligere kulturminister Brian Mikkelsen.

»I politik er det måske ti mennesker, som i realiteten træffer beslutningerne, og dem skal man ramme, ligesom man skal ramme de rigtige embedsmænd og djøf-chefer i de kommuner, hvor kulturen virkelig betyder noget. Det prøver vi at lave en analyse af, og så ser vi på, hvor vi skal sætte ind, så vi kan tale kulturen op generelt,« siger Dansk Erhvervs direktør, Brian Mikkelsen. Thomas Lekfeldt

Det er de færreste, der forbinder Dansk Erhverv, som er en af landets største erhvervs- og arbejdsgiverorganisationer, med kunst, bøger, museer, musik og film.

Men nu danner organisationen, der har ti af kulturlivets brancheforeninger, som repræsenterer 1.000 virksomheder og cirka 60 kulturinstitutioner, blandt sine medlemmer, et netværk, der målrettet skal kæmpe for kulturlivets interesser. Det sker blandt andet på baggrund af coronakrisen, som har presset mange kulturvirksomheder økonomisk i knæ.