Nyt fænomen skal skabe tryghed for folk i nattelivet: Spørg efter Nomi

Hos La Neta på Nørrebro har et særligt skilt vakt opsigt. Skiltet er symbol på en trend, der prøver at skabe opmærksomhed om folks sikkerhed i nattelivet. Især unge kvinders sikkerhed.

»Ask for Nomi« skal være med til at skabe et trygt natteliv for kvinder. Fotoet her er fra Distortion Street Festival. Vesterbro, den 5. juni 2014. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Har du nogensinde hørt om et »angel shot« eller »Ask for Angela«?

Begge fænomener er udtryk for en trend, der blandt andet har overtaget det sociale medie TikTok. De skal skabe tryghed for folk, der bevæger sig ud i nattelivet. Og nu er et nyt, lignende fænomen blevet opdaget i den danske hovedstad.

»Ask for Nomi« er navnet i byrummet, hvor hensigten er, at man skal øge sikkerheden, når danskerne bevæger sig ud i det københavnske natteliv.

Konceptet går i al sin enkelhed ud på, at restauranter, barer og andre foretagender hænger plakater op i stedets toiletbåse med ordene »Ask for Nomi«.

Ordene er et kodeord, som skal fortælle stedets ansatte, at man er i fare.

En person, som befinder sig i en farlig situation, kan spørge efter Nomi, en fiktiv medarbejder, og personalet vil eskortere vedkommende sikkert væk derfra.

Eventuelt kan den, der udgør en trussel, blive bedt om at forlade stedet.

For nylig har Trine Bramsen (S) fået øje på lige netop en plakat med ordene »Ask for Nomi« og delt den med sine følgere på det sociale medie Twitter. Plakaten stammer fra den mexicanske restaurant La Neta, som er en del af Mikkeller-brandet.

Mest for at skabe opmærksomhed

»Ask for Nomi« er et redskab, man kan bruge til at sætte fokus på tryghed og er et initiativ, som også har en oplysende funktion. Det fortæller Helena Gleesborg Hansen, Dansk Kvindesamfunds forkvinde:

»Vi synes, det er positivt, og det er noget af det, vi har anbefalet, at man måske fra København Kommunes side kunne lave oplysningskampagner om i forhold til tryghed i nattelivet.«

Hos Dansk Kvindesamfund forestiller man sig også, at det kan være med til at sprede et budskab om, hvad der er god stil i byen.

»Det handler ikke om, at man generelt skal gå og føle sig bange. Men det handler om at sætte fokus på reelle problemer, og hvad man kan gøre som bystander, når man ser det her ske,« fortæller Helena Gleesborg Hansen og fortsætter:

»Og det er en af de måder, at man kan gå ind og oplyse og forebygge omkring de her situationer, blandt andet ved at man i barer og restaurationer har muligheden for at »spørge efter Susan« eller en anden persons navn. Og at det bliver en del af den træning, barpersonalet får.«

»Ask for Nomi«-initiativet kan blandt gøres brug af, hvis man oplever uønsket, grænseoverskridende adfærd eller chikane. Men også hvis man i en date-situation mistænker, at daten har puttet stoffer i ens drink med henblik på at udføre en såkaldt drugrape.

Netop drugrape er blandt en af de utryghedsfaktorer, som Helena Gleesborg Hansen nævner eksisterer i det københavnske natteliv.

»Vi ved, at alt for mange unge piger og kvinder føler sig utrygge ved at gå hjem eller afvise fyre i byen, fordi man er bange for, at mænd bliver aggressive og voldelige. Og netop mænd er desværre overrepræsenteret i voldsstatistikkerne, både hvad angår vold mod kvinder og mod andre mænd.«

Virker det så?

Men ifølge Nadeem Wasi kan der sås tvivl om den gavnlige effekt ved fænomenet.

Han er medlemschef i HORESTA, brancheorganisation for hoteller og restauranter, og mener ikke, at »Ask for Nomi« vil have en gavnlig effekt, selvom organisationen bakker op om initiativer med fokus på gæsternes tryghed.

»Værdien forsvinder, i og med at alle vil få kendskab til det. Når det er alment kendt, kender en gerningsmand jo også til sætningen. Det er ikke sådan, at man kun kan sikre, at potentielle ofre og personalet kender det, men gerningsmændene gør ikke.«

Omvendt ønsker man hos HORESTA at støtte sine medlemmer i alt, hvad der kan gøre det endnu mere trygt for gæsterne at færdes i nattelivet. Men der har barerne andre metoder, som Nadeem Wasi mener er mere effektive:

»Dørmændene og personalet er trænet i at kunne aflæse folks kropssprog og skabe rammerne om det trygge natteliv, så det er ikke engang nødvendigt, at du skal stå og forklare dig. De kan sagtens se, når en person er truende, eller når en gæst har brug for hjælp. Og vi kan kun opfordre til, at gæsterne kontakter personalet, hvis de oplever noget ubehageligt.«

På TikTok vækker det også bekymring, hvis det kan genkendes, når man spørger efter et angel shot, der fungerer på samme måde, som når man spørger efter Nomi.

@call_me_cookem Replying to @taylor._.bennett An Angel Shot aka Ask For Angela #angelshot #bartender #spreadawareness ♬ original sound - Call_Me_Cookem

»Det stinker, at vi er i en tidsalder, hvor det her er nødvendigt, men det er altid godt i forvejen at have styr på protokollen,« siger bartender Justin Carmona i videoen.

I kommentarfeltet foreslår en bruger, at barerne får sig en speciel »shotliste«, der bliver udskiftet dagligt, så man kan spørge efter hjælp, uden at det vækker opsigt.

Hvor stammer »Ask for Nomi« fra?

»Ask for Nomi« er inspireret af det engelske fænomen »Ask for Angela«.

Fænomenet stammer oprindeligt fra Lincolnshire i England som en del af en større kampagne ved navn #NoMore.

Kampagnens formål er at mindske seksuel vold og misbrug i England. »Ask for Angela« er opkaldt efter Angela Crompton, som døde i 2012, efter at hendes mand misbrugte og dræbte hende.