Ny Star Wars-film får hård kritik: De største fans er de sureste

På trods af topanmeldelser og et enormt billetsalg får »Star Wars: The Last Jedi« hård kritik fra filmuniversets kernefans. Dansk Star Wars-ekspert mener, at de føler for stort ejerskab for serien.

Den nyeste film i Star Wars-universet får hård kritik af sine kernefans. EPA/ANDREW GOMBERT Fold sammen

Selv om »Star Wars: The Last Jedi« storsælger og på trods af, at filmanmelderne har givet filmen mange positive ord, er der et forhold, der må bekymre Disney, der i dag ejer rettighederne.

Filmen har nemlig fået den laveste gennemsnitlige score af samtlige seriens film blandt publikummer på den toneangivende anmelderportal »Rotten Tomatoes«. På websiden, der både samler anmeldelser fra professionelle anmeldere og skudsmål fra »almindelige« biografgængere, har »Star Wars: The Last Jedi« kun scoret 56 procent i publikumsscore, mens anmelderne giver filmen den særdeles respektable score på 93 procent. Det giver filmen samtidig den største divergens mellem anmeldere og publikum ud af de ni Star Wars-film, der er blevet produceret siden 1977.

Hvis man er fan af typen, der gennemtrawler Internettets foraer, ved man allerede, at det er filmuniversets kernefans, der i særlig grad er utilfredse med den måde, som den nye instruktør, Rian Johnson, har behandlet karaktererne på i sin film. Selv om internettet var begyndt at røre på sig, da George Lucas begyndte sin mellemste trilogi med »The Phantom Menace« fra 1999, er de nye film i særlig grad blevet til under bevågenhed fra internettets ofte meget aggressive fans.

Samtidig mener iagttagere i branchen, at markedsføringen af de nye film har bidraget til at skuffe mange tilhængere. I den forrige film »Star Wars: The Force Awakens« fik instruktøren J.J. Abrams nemlig etableret en række mysterier om sine hovedkarakterer. Det blev således hurtigt et ophedet diskussionsemne blandt fans, hvem der mon var forældre til ørkenpigen Rey, og hvor den nytilkomne overskurk Snoke egentlig stammede fra. Endelig rejste »Star Wars: the Force Awakens« også spørgsmålet om, hvilken rolle den gamle Star Wars-kriger Luke Skywalker var tiltænkt i de nye film.

Uden at vi i denne artikel skal afsløre, hvordan det foregår, bliver flere af spørgsmålene besvaret med spektakulære scener i den nyeste film, som vi gav fem stjerner her i Berlingske, men det er først og fremmest de nøglescener, der har vakt harme hos de mest inkarnerede fans.

Hos Disney, der har overtaget rettighederne til filmserien, forholder man sig diplomatisk til kritikken, og udsendte mandag en pressemeddelelse, der roser Rian Johnson for at levere en Star Wars-film, der »er helt Star Wars og på samme tid frisk, uventet og ny.«

Ifølge branchebladet The Hollywood Reporter er de store filmseriers kernepublikum generelt blevet en udfordring for filminstruktører, der skal arbejde inden for i forvejen etablerede rammer. Det er nemlig et kompliceret spil at tilgodese fans, der hyppigt har lige så grundigt et indblik i de pågældende universer og karakterer som manuskriptforfatterne og instruktørerne selv.

Inden premieren på »Star Wars: The Last Jedi« havde en særlig ihærdig fan eksempelvis lavet en 12 minutter langYouTube-film, der forklarede, hvem der kunne være Reys ukendte forældre – en konklusion, der er stykket sammen af nøje studier af trailere og interview. YouTube-filmen er blevet set tre millioner gange, ligesom en anden video om samme spørgsmål (men med et andet svar) er blevet set 2,4 millioner gange. Endnu flere, hele 6,4 millioner, har set et klip, der handler om overskurken Snokes identitet.

Ingen af de nævnte teorier har vist sig at have at holde vand i den endelige version af »Star Wars: The Last Jedi«, og dér ligger en mulig forklaring på utilfredsheden. Der er ganske enkelt for stort et gab mellem fansenes yndlingsfantasier og forventninger og instruktøren Rian Johnsons måde at håndtere plottet på, mener blandt andre The Hollywood Reporter.

Kritikken af »Star Wars: The Last Jedi« er dog på ingen måde enestående i stjernekrigssammenhæng, selv om ingen af de tidligere film når ned på de lave publikumskarakter som denne. Fra den første Star Wars-film i 1977 har der været en del fans, der har betragtet filmene som deres personlige ejendom, og som har ment, at Star Wars-skaberen George Lucas har haft brug for deres meninger til at skabe filmene, fortæller en af Danmarks mest inkarnerede fans Jacob Houmølle, der er indehaver af landets største Star Wars-samling.

»Der er mange, der mener, at den hårde fan-kritik af de film, som George Lucas skrev og instruerede fra 1999 til 2005, var den vigtigste årsag til, at han solgte franchisen til Disney. Han blev simpelthen så såret over kritikken, at han besluttede sig for ikke at udsætte sig for det mere,« siger Jacob Houmølle, der selv mener, at kritikken af de pågældende film skød langt over målet.

»Det er trods alt George Lucas, der er skaberen af Star Wars. Så de ting han besluttede, må andre jo i en eller anden forstand tage til efterretning,« siger Jacob Houmølle.

Spørgsmålet er, om de nye tovholdere på filmen er ligeså følsomme over for kritikken fra filmuniversets mangeårige fans, som George Lucas var det. Jacob Houmølle er ikke i tvivl om, at der bliver lyttet nøje til, hvad fansene mener.

»Både den forrige films instruktør J.J. Abrams og Rian Johnson (instruktør på »Star Wars: The Last Jedi«, red.) er vokset op med Star Wars og har været store fans, siden de var børn. Så de ved, hvad der har betydning for Star Wars-fans. Men nogle gange må manuskriptforfattere og instruktører træffe upopulære beslutninger for at forny universet,« siger Jacob Houmølle, der er tilfreds med den seneste film, som han allerede har set to gange.

At der bliver lyttet, kan måske aflæses i det faktum, at instruktøren Rian Johnson allerede i et interview med Entertainment Weekly antydede, at det måske ikke er alt, hvad man ser i hans film, man skal tage for gode varer. Der kan ske ting i den næste Star Wars-film, som endnu en gang vender handlingen på hovedet.

Selv om Rotten Tomatoes regnes for at være et pålideligt barometer for en films popularitet, er der dog også iagttagere der mener, at der har været »internet-trolde« på færde, der benytter både adskillige anonyme konti for at give filmen en dårligere rating.