Nu kommer metroen til Trianglen, men én ting skæmmer: »Det ser ud ad helvede til«

Metroen indtager søndag Østerbro. På Trianglen forventer man mere liv, og at det trafikale knudepunkt kan forvandles til en reel plads med et levende og rart byrum.

En af Cityringens 17 nye metrostationer er Trianglen. Erhvervsdrivende på den lidt forhutlede københavnerplads drømmer om en oplomstring, mere liv og udeservering. Niels Ahlmann Olesen

Han har god tid. Rigtig god tid. Metromedarbejderen med smøgen i mundvigen. Som eneste mand står han tilbagelænet op ad gelænderet på den brede trappe, der i næste uge vil myldre med mennesker på vej ned i metrodybet på Trianglen. Det ser ikke ud til, at metroarbejderen er presset op til deadline.

Trianglen. Er det egentlig en plads? Det, der sikkert får de flestes klokke til at ringe, er den runde bygning med det ikoniske BT-logo på toppen. Opført i 1907 som sporvognsventesal er bygningen i dag fredet og huser et offentligt toilet. Men Trianglen er vel først og fremmest blot et trafikalt knudepunkt omringet af forretninger, kaffebarer og restauranter, ikke?