Den spritnye metro skal sprede turister i København: »Jo flere kvarterer, de har besøgt, jo mere tilfredse rejser de hjem«

Med den nye metrolinje vil turismen sprede sig over større dele af byen, lyder håbet fra Wonderful Copenhagen. Men mere liv og cykelkaos kan blive en udfordring for beboerne omkring de nye stationer.

Enghave Plads er klar til åbning - her forventes godt 13.000 rejsende på sigt dagligt at lægge vejen forbi. Asger Ladefoged

Om få dage er det slut med at sidde i en varm og proppet bus, når man skal fra Vesterbro til Østerbro eller fra Frederiksberg til Kongens Nytorv. I stedet kan københavnerne stryge fra den ene ende af byen til den anden på få minutter. Det kommer til at betyde noget for den måde, vi oplever byen på, mener forsker i mobilitet ved Roskilde Universitet Katrine Hartmann-Petersen.

»Mange af os, der kender byen, vil nok få en fornemmelse af, at der er steder, vi genoplever og opdager på ny. Det tror jeg, der kan komme noget rigtig godt ud af. Der vil være byrum, som åbner sig for os københavnere. Vanløse er allerede blevet en del af København - det samme gælder Vestamager, og med Cityringen vil der være endnu flere områder, vi pludselig får øjnene op for,« siger Katrine Hartmann-Petersen.