Københavns samtidskunstscene er lige nu forgyldt af gallerier til enhver kunstsmag. Fra de mondæne og veletablerede til de små vibrerende og kunstnerdrevne. Vi kunne snildt hylde et bredt udsnit, for der er virkelige mange udstillingssteder, der har godt fat i samtidens strømninger. I år er fem gallerier udvalgt, som har gjort sig særligt bemærket inden for fem udvalgte kategorier.
Afstemningen er slut. Tak for din stemme. Vinderne i Byens Bedste afsløres på Berlingske.dk 8. september.
Læs om alle de nominerede herunder.
Galleri Maria Friis

Når en kunstner udstiller hos Galleri Maria Friis, skaber kunstneren altid et banner til skilteholderen ude på gaden. Signalet handler om, at det er den udstillede kunstner, der er altafgørende her. Når det er sagt, mærkes Maria Friis tydeligt i de små, intime lokaler, hvor hun træffer personlige og overraskende valg, der virker sansebårne. Her vises kunstnere, vi ikke har hørt ret meget om før eller for nylig her i andedammen.
Enten fordi de kommer fra Sverige (som Albin Werle, der var med til at slå tonen an i galleriet, da det åbnede i august 2022 med sine okkulte sort-blæk-på-tekstilværker), har alder på bagen (som Sian Kristoffersen og Lars Dan), er ved at klække fra akademiet (som Sophia Luna Portra) eller mestendels har arbejdet i udlandet (som danske Julie Sass hjemvendt fra New York). Det lader til at være gået glimrende – i al fald har både Statens Kunstfond og SMK købt flot ind i galleriet.
Store Kongensgade 116 B, 12 64 København K
Galleri Nicolai Wallner

Vi er efterhånden oppe på en gedigen portefølje af gallerier, der har været med i en del år – uden at ruste. Blandt andre Susanne Ottesen, Bianca D’Alessandro, Nicolai Wallner, Bo Bjerggaard, Andersen’s, Christian Andersen, Nils Stærk, Tom Christoffersen, Martin Asbæk, Hans Alf og Gether Contemporary, der både formår at gøde deres eksisterende kunstnere og trække nye (diverse) kunstnere indendørs.
I år har Nicolai Wallner udmærket sig med tunge, nye unge navne som Eva Helene Pade, der mildest talt maler r …. ud af bukserne. Og så viste galleriet et videoværk af danske Jesper Just, der havde lagt skuespilleren Matt Dillon i en MR-scanner og bedt ham om at agere i forhold til forskellige følelser. Det betød, at vi kunne tage til Nordvest og se 80er-hunk'ens hjerne under aktivitet – den hårdkogte stjerne fra Coppolas »Rumble Fish« og von Triers »The House That Jack Built« i en overraskende personlig ramme.
Glentevej 47-49, 2400 København N
Palace Enterprise

Palace Enterprise har været med i to år. De er skarpe til at gafle primært danske konceptuelle kunstnere, som er mere internationalt anerkendte end dansk forankret, til sig, for at give dem en dansk platform. Galleriet ligger i et mikroskopisk udstillingslokale i bunden af den ikoniske Buen-bygning ved Vesterport, der giver udstillingskonceptet et kompromisløst tilsnit. Blandt andet da Ann Lislegard i starten af 2023 havde bokset sine enorme spejlkuber ind i lokalerne, hvilket gjorde det svært at komme ind ad døren og på afstand af værket.
Her må man tage stilling til kunsten med det samme, og det kan måske gøre det svært at gå ind ad døren, når man ikke ved, hvad det er, men i kunstens navn må man ind imellem være nysgerrig og modig. Heldigvis er galleristen Gitte Skjødt Madsen imødekommende. Op til sommeren var det berlinerbaserede Tanja Nis-Hansen, der havde totalindrettet de to sale til et lettere abstrakt venteværelse.
Vester Farimagsgade 6, 1606 København V
V1 Gallery

Puls kan forstås på mange måder. Som den puls, der dunker fra undergrunden. Som den puls, der har fat i de vigtige kunstnere netop nu, eller som den puls, der sender sine bølger udover landets grænser og ind i fremtiden. V1 Gallery fungerer med deres tre udstillingsplaforme som lidt af en maggiterning. Moderskibet, V1 Gallery, har med årene udviklet sig til ikke alene at vise betydelige danske navne, men også at komme op med gode bud fra den internationale kunstscene – senest spanske Christina de Miguel, der (som flere kunstnere i tiden) udtrykker sig i ekspressive og ekstremt heftige oliemalerier.
I søstergalleriet Eighteen inviteres kunstnere ofte ind for at arbejde med værker i større skalaer (seneste scoop var danske Fryd Frydendahl med sin »Oddly Satisfying«-serie af fotos, der læner sig op ad, ja, Oddly Satisfying-youtube-fænomenet), mens de i Store Kongensgade har gang i mikrogalleriet Outpost, hvor kunsten skal opleves fra gaden. »Allways and almost never open«, står der på et skilt på døren. Inden for kan du se udstillinger med kunstnere, V1 ikke repræsenterer fast, men gerne vil give et vindue.
Flæsketorvet 69, Kødbyen 1711 København V
Skjold Contemperoary

Ude i hjørnerne finder du dem: gallerier, der bryder med den gængse forståelse af, hvad et galleri er. De er ofte kunstnerdrevne, og nogle af dem befinder sig i skæve rammer, som skaber anderledes møder med deres publikum, som for eksempel udstillingsstedet Sydhavn Station, von Bertha i Carlsbergs gamle portnerhus, New Shelter Plan KIOSK i en nedlagt kiosk på Frederiksberg Hospital, Simian i en tidligere cykelkælder op ad Field's og Skjold Contemporary, der holder til i Boldklubben Skjolds omklædningsrum.
Sidstnævnte kan noget helt særligt, fordi de samler kunsten op i en folkelig ramme og er det eneste sted i verden, der har til huse, dér hvor sportsfolket klæder om, og alle vi andre også er inviteret indenfor. Omklædningsrum nr. 6 er nu skrinlagt til Thorgej Steen Hansens stedspecifikke totalinstallation, mens Omklædningsrum nr. 3 viser skiftende udstillinger. Lige nu en ret skøn udstilling med merchandise-amok artefakter.
Per Henriks Lings Allé 10, 2100 København Ø