Neil Young vil redde lyden

Rockmusikeren Neil Young vil i det nye år lancere et nyt projekt, der skal »redde musikkens lyd«. Men det er ikke alle, der tror på projektet.

Neil Young Koncert Fold sammen
Læs mere
Foto: Patrick Schneider

Musikkens fremtid er digital. Men i jagten på at presse musikkens lyd ind i mindre og mindre fil-formater er sjælen gået tabt. Og hvis der er nogen, der går op i musikkens sjæl, så er det Neil Young.

Og den 67-årige rockmusiker, der sidst i denne måned sender albummet »Psychedelic Pill« på gaden, er en handlingens mand. Sidste år tog han patent på en enhed, der er designet til at tage kampen op med den flade komprimerede digitale lyd, som man eksempelvis finder på MP3-filerne. Projektet, der er døbt Pono, vil i det nye år blive lanceret med en serie af bærbare afspillere, en download-service og en digital-til-analog teknologi, der efter sigende skulle kunne afspille sange, som de lyder, når de bliver optaget i studiet.I Neil Youngs nye selvbiografi »Waging Heavy Peace«, der udkom i sidste måned, udtaler Young således, at Pono vil kunne forene pladeselskaberne i arbejdet med »at redde musikkens lyd.«Store ord, og nærmest samtidig med, at nyheden om det nye projekt var ude, stod en række markante musikpersonligheder parate til at bakke op om idéen. Flea fra Red Hot Chili Peppers havde sammen med forsanger Anthony Kiedis og superproduceren Rick Rubin hørt Aretha Franklins »Respect« i Pono-lyd, da de var med på en tur i Youngs Cadillac Eldorado og var ifølge magasinet Rolling Stone overrasket over sangens klarhed.»Det er ikke sådan en vag ting, som du skal have en hunds hørelse for at bemærke. Der er en drastisk forskel,« siger Flea til Rolling Stone.Og nogle af de helt store spillere på musikmarkedet har også noteret sig Youngs Pono-projekt. Warner, Universal og Sony er nogle af verdens største pladeselskaber og de har tilkendegivet, at de måske er interesserede i at konvertere en del af deres enorme musikkatalog til distribution via Pono. Samtidig har audio-giganter som Meridian og Dolby ligeledes været involveret i projektet.

Tilbage står så bare spørgsmålet om man på den lange bane kan finde investorer, der tror nok på Pono til at det for alvor kan blive udbredt på verdensplan. Og har Neil Young med sit projekt kastet sig ud i en kamp med giganten Apple, som med iTunes leverer en stor del af den digitale musik til forbrugerne? Fakta er, at Young over flere omgange havde kontakt til Apple-chef, Steve Jobs inden hans død i oktober sidste år for at få Apple med på ideen med Pono, men at der aldrig rigtig er kom noget ud af det.

Et af problemerne er, at Apple i forvejen har deres eget Mastered for iTunes-program, som blev lanceret sidste år og som med applikationen AU lab menes at levere noget af det samme som Pono kan præstere. Og selv om Neil Young og andre musikere mener, at Pono giver det eneste sandfærdige billede af, hvordan musik skal lyde så vurderer flere eksperter, at markedet slet ikke er stort nok til god lyd. Kommercielle fiaskoer som Super-Audio cd’en og DVD Audio viser, at masseforbrugerne ganske enkelt er ligeglade.

»Musikere såsom Young er vant til lyd i studie-kvalitet og lytter sjældent til musik på en BlackBerry, mens de kører med bussen eller via nogle højttalere til 500 kroner, så de aner ikke, hvordan mennesker lytter til musik ude i virkeligheden,« skrev journalisten Eamonn Forde på sin blog i den britiske avis The Guardian for nylig. Eamonn Forde har fulgt og skrevet om den teknologiske udvikling inden for musikindustrien siden 2001 og han giver ikke meget for Pono-projektet.

»Der er et marked for den forbedrede audio-lyd, som FLAC-downloads og trådløse højttalere som Sonos repræsenterer, men fordi de er dyre, er de lige nu kun være interessante for en lille gruppe af high-end-audio entusiaster. Musikere ser på det her med musikernes egne forventninger, men folk som Steve Jobs og Daniel Ek fra Spotify altid har haft forbrugeren i centrum og på den måde ændrede markedet. Der er en årsag til, at musikere er musikere og teknikere er teknikere,« skriver Forde på sin blog.Men Young tror på sit projekt og er overbevist om, at det blandt andet vil tvinge iTunes til at forbedre deres lydkvalitet i et hurtigere tempo end hidtil. Og målet er ikke at finde en ny personlig indtægtskilde ved siden af jobbet som en af verdens største rockmusikere.»Hans tilgang til det her er ikke baseret på det kommercielle. Det handler kun om et ønske om at folk virkelig skal kunne føle musikken,« siger Fleas fra Red Hot Chili Peppers til Rolling Stone og fortsætter:»MP3 stinker. Det er kun en skygge af musikken.«