Musiker i opråb til kollegaer: Hold op med at give gratis koncerter i coronakrisen!

Aflyste koncerter og lukkede spillesteder får i øjeblikket flere musikere til at lave koncerter online, men det er en dårlig idé. Det kan nemlig ende med at man vænner publikum til at kultur er gratis, mener en erfaren musiker. Andre understreger, at krisen vil lære musikerne at finde andre arbejdsmuligheder.

Danmark lukker ned pga coronavirus. En tom DR Koncertsal. Krisen har fået flere musikere til at lave deres egne koncerter online. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Mens spillesteder, teatre og biografer er lukkede, forsøger mange musikere i øjeblikket at holde fanen højt online. Bands som Moi Caprice og Lydmor har givet gratis koncerter. Vil publikum støtte, kan de gøre det via Mobilepay.

Men musikerne skal lade være med at give deres kunst væk gratis. I sidste ende kan de streamede »livebegivenheder« nemlig ende med at erstatte »the real thing«. Det frygter sanger og sangskriver Ivan Pedersen.

I et indlæg på Facebook går han i rette med de mange musikerkollegaer, der netop nu spiller gratis koncerter på nettet.

»Jeg ser ingen tømrere/snedkere, der tilbyder at komme ud og lave en ny udestue for folk, gratis, fordi vi jo skal hjælpe hinanden i disse coronatider. Men kunstnerne – dem, man først ringer til, når der skal samles ind f.eks. ved store TV transmitterede indsamlingsshows – er musikkunstnere, og alle ved, at de forventes at optræde uden honorar,« skriver Ivan Pedersen i indlægget, der siden er blevet redigeret.

Debatten er der dog stadig, og her påpeger flere, at musikken er vigtigere end nogensinde, og desuden holder kunstnerne i gang. En af dem er den danske kapelmester Jan Glæsel.

Trods de hårde tider har han valgt at se positivt på situationen.

»Jeg mener, at udetrangen bliver større, når vi kommer på den anden side,« siger Glæsel, der også mener, at de digitale koncerter har en række andre funktioner. Blandt andet er de med til at sprede glæde blandt folk, der har virkelig har brug for den slags.

»Derudover kan vi måske bruge dette til at markedsføre os selv. Vores normale koncerter henvender sig kun til hovedstadsområdet, men når vi spiller online i aften, har jeg da smidt penge efter en Facebook-kampagne, der retter sig mod hele landet. Måske kan vi bruge dette som en platform til at prøve noget nyt,« siger Jan Glæsel, der ikke mener, at man skal blive skræmt af de digitale muligheder.

Andre giver Ivan Pedersen ret. Heriblandt Lars Pedersen, også kendt som Chief One.

»Men (jeg) tror bare ikke vi kan lade være. Jeg har totalt live abstinenser, nåede at spille 1 job på turen og ser nu frem til at komme i gang igen 7. sept. Men jeg er meget enig«.

Mennesker vænner sig til den dårlige kopi

Ivan Pedersen understreger, at hans indlæg er skrevet i den bedste mening. Er man ung og uetableret skal man selvfølgelig gøre alt for at få sin musik ud.

»Alle dem, der stadig bor hjemme eller har bijob i Irma, skal bare forsøge at råbe verden op. Det er ungdommens rolle,« siger han til Berlingske. Han uddyber:

»Da jeg var ung, fik man 500 kroner i fremmødetillæg, hvis man var med i et program på DR. I dag skal man bare bukke og skrabe og være glad, fordi ens deltagelse jo kan gavne ens virke ved siden af,« siger Ivan Pedersen, der advarer sine kollegaer mod at give deres musik væk gratis. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

»Problemet er, at vi skal kæmpe for den respekt, der er omkring professionelle musikere, som nogen der udøver et fag. Den respekt er vi allerede i gang med at udhule. Da jeg var ung, fik man 5000 kroner alene i fremmødetillæg, hvis man var med i et program på DR. I dag skal man bare bukke og skrabe og være glad, fordi ens deltagelse jo kan gavne ens virke ved siden af«.

Den udvikling fortsætter, hvis alle gør deres ting gratis på nettet, mener Ivan Pedersen.

»Mennesket har en fantastisk evne til at vænne sig til den dårlige kopi. Jeg kan gå ud og købe en mikrofon, der koster 100.000 kroner, fordi den afbilleder lyd så akkurat som muligt. Men du cykler glad af sted og lytter med dine små og elendige øretelefoner. På samme vis er vi nok også vant til at spise plantefars om tre år. Men jeg vil være meget ked af, hvis folk ender med at synes, at en online koncert, der tilmed er gratis, er bedre end det rigtige møde mellem musiker og publikum«.

Udetrangen kommer tilbage

Det er i sandhed hårde tider i kulturlivet.

Spillestedet Vega anslår at have mistet omsætning for omkring 16 millioner kroner fra 10. marts og juni måned ud. Den Gamle By trues af lukning, mens Louisiana forventer et underskud på 20 millioner kroner pr. 1. juli, hvis lukningen fortsætter.

Det kan også mærkes hos musikerne, siger Ivan Pedersen.

»Jeg har lige revet kontrakter for en million kroner i stykker. Jeg sidder og skriver erklæringer til mine musikere, som de kan tage med til fagforeningen. Vi mister det hele her. Det, vi har tilbage, er mødet med publikum. Det skal vi holde fast i«.

Der kan jo gå flere måneder, før vi igen kan komme til livekoncert. Kan du forstå, hvis nogen musikere sidder og frygter at  de bliver glemt?
»Som en skrev i tråden: Hvis du bliver glemt på fire måneder, så  bidrager du nok ikke med noget, der er særligt væsentligt. Man må tro på det, man laver og lade være med at stå med hatten i hånden og modtage penge af medlidenhed. Det er min ryg for rank til«.

Hvad synes du så, at du og dine kolleger skal gøre i denne tid?
»Der kan måske findes nye veje. Derudover synes jeg, at folk skal sætte sig ned og skrive nogle fantastiske sange og blive endnu bedre. Det har jeg da tænkt mig at gøre i det øjeblik, jeg er færdig med at tale med dig.«.