Mulberry-chef: »Ved du, hvad der er fedt ved jer danskere? Man kan ikke sælge hvad som helst til jer«

Det britiske luksusmærke Mulberry har mærket krisen kradse, men har pludselig fået en renæssance i en tid, hvor forbrugerne efterspørger det langtidsholdbare. Berlingske har besøgt modehuset, der er synonymt med britisk landadel, luksustasker og en modehistorisk betydning, der både er brandets største styrke og tungeste hæmsko.

Klassisk Mulberry. Downton Abbey møder minimalisme. Fra modeugen i London i efteråret. NIKLAS HALLE'N

Få luksusmærker forbindes med kernelæder, knofedt og gammeldags håndværk i samme grad som britiske Mulberry. Men mærket, der engang var en must-have, når teenageren skulle have sin første, dyre taske, ved også, hvad det vil sige at kæmpe for sin relevans i en tid. der ofte handler mere om forandring end om konstanter.

Berlingske har været i Somerset i England, hvor britiske håndværkere og Mulberrys kreative direktør i London, Johnny Coca (med en fortid hos franske sværvægtere som Louis Vuitton og Céline) skal sikre, at Mulberry stadig har appel. Både til den eftertragtede, forbrugslystne millenial og farmor fra Charlottenlund.