Ministre blev presset af kunstværk, og ordet »tyskertøs« lå i luften: »Da der blev sået tvivl om mit sindelag, ramte det mig«

Nazi-beskyldningerne fløj gennem luften, statsminister Poul Nyrup Rasmussen var under pres, og kulturminister Jytte Hilden blev ikke genvalgt. 25 år efter at Elle-Mie Ejdrup Hansens lysstråleværk ved den jyske vestkyst skabte voldsom furore, har kunstneren gennem aktindsigt og research forsøgt at forstå, hvad der rent faktisk skete.

»Jeg ønskede ikke, at det skulle være en provokation. Det var ikke min intention. Det var ikke min intention at skabe smerte hos nogle mennesker,« siger Elle-Mie Ejdrup Hansen. Bo Amstrup

Selvom hun har ventet mere end to årtier med at læse avisudklippene, må Elle-Mie Ejdrup Hansen flere gange undervejs trække vejret dybt. Mellem de 6.000 artikler, som hun dengang i 1995 ikke kunne holde til at læse om sig selv og sit kunstprojekt, er der overskrifter som »Nazishow«, »Elle-Mie lyver om laserprojekt«, »Nyrup dødtræt af Elle-Mie« og »Laser-showet kan koste Hilden jobbet«.

Det giver stadig et sug i maven at læse beskyldningerne om, at hun var naziinspireret. At hun ikke respekterede de danske modstandsfolk fra Anden Verdenskrig. At hun med en pris på 14 millioner kroner brugte alt, alt for mange penge. At hun ikke forstod sig på kunst. Og at den fortsatte opbakning fra daværende kulturminister Jytte Hilden (S) skyldtes veninderi.