Mediekommentar: Familien Asbæk er selvforelsket – man forstår det godt

Kunstdynastiet Asbæk portrætteres med stor loyalitet i ny DR-dokumentar. Måske lidt for loyalt. Hvor er de slagger, der er endt på gulvet i familiens rejse til samfundets højeste sociale hylde? Eller er svaret, at de simpelthen er bedre mennesker, end folk er flest?

Lillebror Pilou Asbæk til fotoshoot i storebror Martins galleri. Foto: DR/Marie Skovgaard.

De tørre, let aggressive celloanslag i startsekvensen af DRs programserie om kunst- og familiedynastiet Asbæk virker som snydt ud af næsen på Netflix' virtuose gastroserie »Chef´s Table«. Anslaget lader os med sin insisterende, modernistiske højæstetik vide: Det her er seriøse sager!

Det er det også, umiddelbart. Det handler om kunst, og der er næppe en familie, der har domineret kunstscenen i Danmark de seneste 50 år som familien Asbæk.