»Man skal være tro mod det hus, man bor i«

En lys murermestervilla fra 1927 er renoveret med omtanke for de originale detaljer. Her har Nanna Meyer mikset nordiske designikoner, smaragdgrøn velour og varme træsorter for at skabe en rolig ramme om et familiehjem for fire.

Her i stuen er der både plads til at lege med LEGO på den store puf fra NTER og til dybe samtaler i sofaen fra Eilersen. Sidstnævnte er et af Nanna Meyers bedste køb. Sofaen er 15 år gammel og holder stadig både komforten og stilen. Den store statement-lampe, Vertigo, bliver produceret af franske Petit Friture og fås blandt andet hos Beau Marché. I familiens stue skaber lampen en imponerende wauw-effekt, som Nanna Meyer ikke vil være foruden. Hun har i det hele taget en forkærlighed for lamper, hvilket også ses på udvalget i hjemmet. Foruden Vertigo står der en bordlampe fra Design By Us i hjørnet og en Taccia-bordlampe fra Flos. Sofaen er omgivet af borde som Tulip-sofabordet fra den finsk-amerikanske designer Eero Saarinen og et sidebord fra C/RO Copenhagen. Den bløde velourstol, Julia Chair, er købt hos Christine Callsen.

Man skal være tro mod det hus, man bor i. Det mener Nanna Meyer, der er ejendomsmægler og medejer af interiørfirmaet NTER. Så da hun og hendes familie flyttede ind i en 200 kvm stor murermestervilla fra 1927 i Charlottenlund, besluttede de sig også for at føre villaen tilbage til sit originale udtryk i det omfang, det kunne lade sig gøre. Tidligere ejere havde f.eks. fjernet stukken i stuerne, og den måtte Nanna Meyer have tilbage. Hun kontaktede en stukkatør, der kunne genskabe datidens stuk, og nu står stuerne skarpt med en fin stuk. Da værelserne på første sal skulle have nye gulve, fandt hun et savværk i Sverige, hvor de kunne lave præcis samme tykkelse gulvbrædder som de oprindelige gulve fra 1927.

»Det er måske lidt nørdet at gå op i den slags detaljer, som ikke mange vil tænke over, men jeg kan godt lide, at der er en rød tråd igennem huset, og det har vi lagt meget vægt på i vores renovering. Af samme grund rev vi også et mere moderne køkken ud for at etablere et nyt snedkerkøkken i en ældre stil. Alle vores tiltag har givet huset en mere charmerende og original stemning,« fortæller Nanna Meyer.

Holdbarhed og oversize

Det er dog ikke alle elementer fra 1920ernes boligform, Nanna Meyer har overført til sit familiehjem. Dengang bestod husets planløsning af mange små rum, og her har hun valgt det modsatte for at tilpasse huset til en moderne families behov for store fællesrum. Det samme gælder selve stilen i huset.

Da familien flyttede ind, havde de først indrettet spisestue der, hvor stuen er i dag. Flowet fungerede dog ikke i hverdagen, og derfor valgte de at bytte rundt på spisestuen og stuen, sådan som det ser ud i dag. Her har Nanna Meyer indrettet med danske designikoner som Y-stolen af Hans J. Wegner fra Carl Hansen & Søn, Arne Jacobsen-gulvlampen fra Louis Poulsen og Poul Kjærholms spisebord PK54 fra Fritz Hansen. Det klassiske udtryk får modspil af farvede glasflasker, som Nanna Meyer har fundet på Instagram-profilen @mini-loppen. Det store vintage-gulvtæppe rammer spisestuen ind, og det skaber etmere taktilt udtryk i rummet.

»Vi har ikke ændret stil, fordi vi er flyttet ind her. Faktisk har mange af vores ting fulgt os i en lang årrække. Jeg har altid været glad for det klassiske udtryk, og jeg går efter tidløst design, der udstråler ro og kvalitet. Det er interessant, hvordan nogle møbler holder både stilen og komforten i så mange år. Et af mine favoritmøbler er eksempelvis vores Eilersen-sofa, der har overrasket mig meget; man sidder stadigvæk fantastisk i den sofa, til trods for at den er 15 år gammel,« siger Nanna Meyer.

Hen over den klassiske sofa hænger en stor statement-pendel i et internationalt design, som bryder med den nordiske stil, og da vi spørger ind til den, griner Nanna Meyer:

»Jeg har en svaghed for ting, der udstråler en international hotelstil. Og de må gerne være i oversize. Når der kommer lidt volumen på en ting, skaber det ro i indretningen. Modsat bliver jeg lidt stresset, hvis der er for mange småting i et rum – det roder i mine øjne.«

Med fokus på ro

Ro er i det hele taget et kodeord for Nanna Meyer, og det har også været helt afgørende for hende, da hun skulle vælge farver til murermestervillaen. Her har hun holdt sig til nuancer af grå og hvid for at opnå et harmonisk udtryk, dog enkelte steder afbrudt af grøn. En farve, som hun er særlig glad for.

Nanna Meyer er ejendomsmægler og medejer af det nystartede interiørfirma NTER. Hun bor sammen med sin familie i en 200 kvadratmeter stor murermestervilla i Charlottenlund. Villaen er fra 1927, og familien valgte at være tro mod den oprindelige stil, da de begyndte at renovere deres nye hjem. Blandt andet kontaktede de en stukkatør, der skabte en ny stuk i den oprindelige stil ud fra gamle tegninger, og de valgte også franske døre med sprosser imellem køkkenet og stuen. Selve køkkenet er fra Simonsen & Czechura, barstolene er fra Mater, og lysekronen over Nanna Meyer er fundet hos dba.dk.

Selv om Nanna Meyer er til en lys og nordisk stil, afslører et hurtigt kig omkring i hjemmet, at hun forstår at balancere indretningen, så indtrykket samtidig bliver hyggeligt og personligt. F.eks. har hun tilsat velourgardinerne, og de smaragdgrønne gardiner falder tungt ned som modspil til de lyse og hvide rum.

»Velour er i tiden lidt nu, men jeg har også en tendens til at falde for ting, der er lidt tunge, som velour. Det er fascinerende, hvordan velour er både tungt og blødt på én gang,« siger hun.

Og da vi spørger Nanna Meyer, hvad det vigtigste er i et hjem, lyder svaret prompte:

»God karma. Dit hjem skal være et sted, hvor der er rart at være og du har følelsen af at slappe af. For os er det at bo med det design, en nøje udvalgt farvepalet og de materialer, der betyder noget for os.«