Mads Brügger »aner ugler i mosen«: »I mine øjne er det politisk chikane og politisk magtmisbrug«

Er Mads Brügger og resten af Radio24syv ofre for et politisk komplot indeholdende chikane og magtmisbrug, eller er det en myte, som radioen i konspirationsteoriens ulideligt klare lys selv har bygget op? Berlingske har spurgt Mads Brügger, hvad der egentlig er op og ned.

Mads Brügger er den ene af to programchefer på Radio24syv. Han mener, at radioen er offer for et politisk komplot indeholdende chikane og magtmisbrug. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Er Radio24syvs død resultatet af politikernes bevidste ønske om at aflive Radio24syv? I en kronik skrevet af Mads Brügger og Mikael Bertelsen, som Berlingske bringer i dag, konstaterer makkerparret fra Radio24syv endnu en gang, at det efter deres opfattelse er politikeres irritation over radioens metoder, der i sidste ende kostede radioen livet.

I kronikken beskriver de eksempelvis, hvordan de på Folkemødet på Bornholm har mødt politikere, der når de havde »fået en lille plimmelim på«, fortalte dem, at de oplevede radioen som værende »totalt uden for kontrol«. Ydermere fortalte politikerne dem også, »at det i sidste ende var dem, der betalte for musikken og derfor også bestemte playlisten«.

Mads Brügger

»Enten er der tale om, at Radio- og TV-nævnet er så inkompetente, at det skriger til himlen, eller også er der tale om et stykke politisk bestillingsarbejde – at der er nogen, der er blevet trykket på maven.«


»På Folkemødet får vi et vink med en vognstang om, at der er visse politikere, der ikke glædes ved radioen. Det er ikke kun politikere, men også spindoktorer. De havde alle en grundlæggende irritation over radioen. En frustration over, at radioen var ude af kontrol, at den var for fri og for uafhængig,« forklarer Mads Brügger til Berlingske.

Han ønsker ikke at komme med navne på, hvem det var, han havde disse samtaler med på Folkemødet, da samtalerne er foregået »off the record«.

I mener, at politikerne var irriterede over Radio24syv, og at det er derfor, I lukker. Har I noget konkret, der underbygger den teori, eller er det bare en opfattelse, I selv går rundt med?

»Hvis vi starter med at kigge på, hvad der er ude i det åbne, så kan man se på medieforliget omkring FM4. Der var det helt tydeligt, at vi blev skubbet ud over kanten, ved at man hele tiden øgede udflytningsgraden. (Radioens hovedredaktion skulle placeres mindst 110 kilometer fra hovedstaden, og mindst 70 pct. af medarbejderne skulle arbejde på hovedredaktionen, red.). Vi sagde, at 60 procent er smertegrænsen. Hvis vi går over, så kan vi ikke være med mere. Så valgte man alligevel at sige 70 procent. Det synes jeg er et tegn på bevidst politisk chikane. Så er der afgørelsen af DAB-kanalen. Enten er der tale om, at Radio- og TV-nævnet er så inkompetente, at det skriger til himlen, eller også er der tale om et stykke politisk bestillingsarbejde – at der er nogen, der er blevet trykket på maven.«

Sådan så det ud, da Radio24syv gik i æteren for første gang. Artiklen fortsætter under videoen.

 

Radio24syv har – efter at de tabte DAB-udbuddet – sendt en lang liste med spørgsmål til Radio- og TV-nævnet. Det allersidste spørgsmål på listen handler om, hvorvidt der under sagsbehandlingen af ansøgningerne har været møder, udveksling af dokumenter, mail eller telefonisk kontakt mellem Radio- og TV-nævnets sekretariat og/eller formand og Slots- og Kulturstyrelsen og Kulturministeriet. Herunder også, om der har været en tilsvarende kontakt direkte til ministeren og/eller ministerens særlige rådgiver.

Mads Brügger

»Den anden fortælling er, at vi er blevet myrdet, at vi er blevet ofre for politisk magtmisbrug og politisk chikane. Det er vores egen fortælling, og det er svært at dokumentere politisk magtmisbrug.«


Nu siger du selv politisk bestillingsarbejde. Har I en konkret mistanke, siden I stiller lige netop det spørgsmål?

»Man hører jo et eller andet på vandrørene. Jeg har personligt en mavefornemmelse. Hvis det ligner en and, lyder som en and og går som en and, så er det nok en and. Beslutningen er så bizar. Ideen til, at radioen skulle flytte til Jylland, blev lanceret af Benny Engelbrecht (S) i en kronik. Da jeg så går op imod Benny Engelbrecht på Twitter, oplever jeg, at radioens ledelse bliver kontaktet af Socialdemokratiet – både på bestyrelsesniveau og direktionsniveau. Partiet vil have, at jeg skal kaldes til orden. Det er første gang. jeg bliver opmærksom på, at socialdemokraterne er på færde.«

Nogle vil måske mene, at det er en myte, når I går rundt med fortællingen om, at det er politikerne, der var trætte af jer – og at I derfor blev lukket. Holder det?

»Der er to fortællinger i spil. Den ene fortælling er, at radioen dør på grund af et selvmord af hovmod, hybris og selvforelskelse kombineret med, at radioens ledelse ikke engang er i stand til at lave en ordentlig ansøgning på en DAB-kanal, selv efter otte års drift. Det gør, at vi nu må slukke, og det forsøger vi så at dække til ved at påstå, at vi er ofre for et politisk komplot, hvoraf følger, at jeg er en hysterisk konspirationsteoretiker. Den anden fortælling er, at vi er blevet myrdet, at vi er blevet ofre for politisk magtmisbrug og politisk chikane. Det er vores egen fortælling, og det er svært at dokumentere politisk magtmisbrug. Når man begynder at optrevle, hvordan Radio- og TV-nævnet har givet point og voteret, så er det helt klart – også på trods af min egen inhabilitet – at der er noget rivravruskende galt.«

Mener I selv, at der er rygdækning for, at I går rundt med den selvfortælling?

»Ja. Man kan sagtens vende den om og sige til mig: »Du er en hysterisk konspirationsteoretiker, hvor er din dokumentation?« Det kan jeg sagtens se, at nogle har lyst til.«

Har I en fornemmelse af, at det her udbud reelt kan komme til at gå om?

»Jeg frygter, at Christiansborg vil sige: »Det var godt nok ærgerligt«. I den bedste af alle verdener skulle Loud ikke have vundet, men det er for dyrt at lade det gå om, fordi man ikke vil tage et retsopgør med radio Loud.«

Programchefer på Radio24syv Mikael Bertelsen (tv.) og Mads Brügger (th.) med Kristoffer Eriksen (i midten) m.fl. efter beskeden om, at radiokanalen ikke kan fortsætte som DAB-kanal, tirsdag den 22. oktober 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann.

Forventer du, at alt kommer op til overfladen, når I får svar på de spørgsmål, I har sendt til Radio- og TV-nævnet?

»Det er jeg bange for, det ikke gør. Jeg håber, at politikerne vil lade udbuddet gå om, dels diskvalificere radio Loud, som jeg betragter som værende på kanten af lovgivningen. Jeg håber, at man også vil fyre Radio- og TV-nævnet og udnævne et nyt, som består af folk med indblik i, hvordan man driver og udvikler medier. Det nævn, vi har her, svarer til, at advokatnævnet var bemandet med lystfiskere. Jeg håber også, at man vil interessere sig for, hvad der er foregået i Kulturstyrelsens sekretariat, som jo har forberedt papirerne til nævnet. Det aner mig, at der også er ugler i mosen derinde. Er der også en minister, der har været involveret? Har der enten været løjet for ministeren, eller har ministeren været vidne om, at der var nogen, der trykkede nogen på maven i Radio- og TV-nævnet? Det synes jeg er et meget vigtigt spørgsmål, men jeg frygter, at det spørgsmål ikke bliver besvaret.«

Hvis udbuddet i sidste instans ender med at gå om, er I så overhovedet i stand til at fortsætte som Radio24syv?

»Radioen er lige nu ved at blive afviklet, så jeg aner det simpelthen ikke. Radioen, som vi kender den i dag, er blevet slået i stykker. Så er spørgsmålet, om man kan bygge noget nyt op, men det vil tiden vise.«

Satireprogrammet »Den Korte Radioavis« har sendt for sidste gang.