Målsætning: 40 procent støttemidler til kvinder i film

Der er for få kvinder i den danske filmbranche. Derfor har Det Danske Filminstitut nedsat en række arbejdsgrupper, som nu anbefaler kønskvoter og støtte til børnepasning for at sikre flere filmkvinder i fremtiden.

Formand for Danske Filminstruktører Christina Rosendahl. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Mænd dominerer i høj grad de fleste aspekter af den danske filmproduktion. Det viste en undersøgelse i sommer, hvilket førte til, at Det Danske Filminstitut, DFI, nedsatte tre arbejdsgrupper, der nu har analyseret sig frem til en række anbefalinger for at sikre mere kønsdiversitet i branchen.

Formand for Danske Filminstruktører, Christina Rosendahl, står i spidsen for en af arbejdsgrupperne, som har fremlagt syv anbefalinger. Den ønsker blandt andet, at DFI får en ambitiøs målsætning om, at 40 procent af støttemidlerne i 2025 øremærkes hvert køn.

»Vi er bange for, at hvis man sætter alt muligt i værk ud fra en forestilling om gode intentioner, så rykker det ikke noget. Forslaget kan ikke stå alene, det skal bakkes op af andre initiativer. Helt ideelt er vi kommet så langt, at kvoter ikke er nødvendige, når vi når 2025,« siger hun.

I arbejdsgruppens rapport fremgår det, at kun 18 procent af de spillefilm, som modtager produktionsstøtte af DFI, har en kvindelig instruktør. Netop instruktører har arbejdsgruppen fokuseret på i deres anbefaling af støtte til børnepasning.

»Det kan være en udfordring for især kvindelige filminstruktører at have et familieliv. Som instruktør er man måske på optagelse i seks uger og bruger den samme tid på at forberede sig. I den periode arbejder man typisk 70-100 timer om ugen. Medmindre man har en hjemmegående husfar er et familieliv svært at holde sammen på. Med anbefalingen vil vi synliggøre den udfordring,« siger Christina Rosendahl.

Ifølge instruktøren er det vigtigt at få flere kvinder i branchen, da det vil skærpe konkurrencen og sikre kvalitet. Det vil ske ud fra en præmis om, at mænd og kvinder er lige gode til at lave film. Når den ene halvdel på nuværende tidspunkt er stærkt underrepræsenteret, bliver mange gode projekter overset, mener Christina Rosendahl. Flere kvinder i branchen vil også have en indflydelse på modtageren, siger hun.

»Det handler om mangfoldighed. Vi er nødt til at have nogle flere fortællinger, der er skabt ud fra kvinders erfaringer og deres måde at være til i verden på. Det er vigtigt med flere kvindelige hovedroller og ikke kun biroller, for man skal føle sig repræsenteret i verden, som det menneske man er.«

Direktør i DFI, Henrik Bo Nielsen, ønsker ikke at kommentere på arbejdsgruppens konkrete forslag, men henviser til sin generelle kommentar på DFIs hjemmeside:

»Vi har et stærkt ønske om mere diversitet i dansk film både foran og bagved kameraet. Derfor er jeg glad for, at de tre arbejdsgrupper så hurtigt og så kontant har kunnet melde tilbage med striber af forslag. Dem glæder jeg mig til se debatteret med interessenterne senere på måneden, og herefter vil DFIs arbejdsgruppe for mangfoldighed gøre sine anbefalinger klar til DFIs bestyrelse.«