Ligestilling: Kvindelige kunstnere er i stort undertal på museerne

Kun 22 procent af de værker, som danske museer har indkøbt de seneste 15 år, er af kvindelige kunstnere, viser ny undersøgelse. Men kvinderne er på vej frem, siger kvindelig museumsleder.

Den amerikanske fotograf Lauren Greenfield udstiller i øjeblikket på Louisiana i Humlebæk og tilhører dermed det mindretal af kvindelige kunstnere, der udstiller solo på et dansk kunstmuseum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Kvindelige kunstnere er underrepræsenteret på danske museer, viser en ny undersøgelse foretaget af Organisationen Danske Museer (ODM).

Gennem de seneste 15 år har museernes indkøb af værker af kvindelige kunstnere kun udgjort 22 pct. Også når man kigger på soloudstillinger, er kvinderne underrepræsenteret. Kun 29 pct. af soloudstillinger er af kvinder. Og kigger man på gruppeudstillinger, står kvinderne for 34 pct. af de udstillede værker.

Kun på ét område er kvinderne i overtal. 54 pct. af skribenterne bag kataloger og tidsskrifter er kvinder.

»Vi er selvfølgelig ikke oppe på en ligelig fordeling mellem mænd og kvinder, men vi er dog rykket et godt stykke siden den sidste undersøgelse, som Slots- og Kulturstyrelsen stod bag. Den viste, at kvindelige kunstnere stod bag 3,6 pct. af kunsten i de historiske samlinger og 20 pct. i samlinger med nutidskunst. Når man tager i betragtning, at en del af vores medlemmer er museer med historiske samlinger, så er tallene ikke så slemme, som man kunne frygte. Der er allerede sket en markant forandring,« siger Anne-Mette Villumsen, leder af Skovgaard Museet i Viborg, bestyrelsesmedlem i ODM og initiativtager til den nye undersøgelse.

Udviklingen ser også ud til fortsat at bevæge sig mod en mere ligelig kønsfordeling. Den nye undersøgelse viser, at de kvindelige kunstnere i 2015-2019 har fået mere plads på museerne. I den periode er museernes erhvervelse af værker af kvindelige kunstnere steget fra 22 pct. til 36 pct, og de kvindelige kunstneres andel af soloudstillingerne er steget fra 29 pct. til 34 pct.

»Der er sket en positiv udvikling de seneste 17 år, og den udvikling er blevet acellereret de seneste fem år. Det er mit håb, at tallene allerede om fem år har rykket sig endnu mere,« siger Anne-Mette Villumsen.

Men er det ikke et problem, at kvindelige kunstnere, selv når man kigger på de seneste fem år, er stærkt underrepræsenteret?

»Jo, vi er ikke oppe på en fifty-fifty fordeling, men man skal tænke på, at der i disse tal indgår tal fra museer, som hovedsageligt beskæftiger sig med historisk kunst, f.eks. Skagen Kunstmuseum og mit eget Skovgaard Museet. Hvis man går 100-200 år tilbage, var der ikke så mange kvindelige kunstnere, som der er i dag, og det påvirker tallene. Hvis man tager denne historiske skævvridning i betragtning, så er der en positiv udvikling,« siger Anne-Mette Villumsen.

Debat om kvindelige kunstnere

Den skæve kønsrepræsentation på danske kunstmuseer er blevet heftigt diskuteret gennem de seneste år. Debatten fik nyt liv i september, bl.a. fordi Kunsthal Charlottenborgs direktør, Michael Thouber, foreslog, at der skal indføres kønskvotering i kunstverdenen. Men også fordi en amerikansk undersøgelse, der omfatter 26 kendte amerikanske museer, viste, at kvindelige kunstnere kun står for 11 pct. af alle erhvervelser og 14 pct. af alle udstillinger gennem de seneste ti år, og fordi en undersøgelse fra organisationen In Other Words og Artnet News viste, at kun to pct. af den kunst, der globalt sælges på auktion, er skabt af kvindelige kunstnere.

De nye tal fra ODM blev diskutereret på organisationens faglige årsmøde i Vejle i sidste uge. ODM er en museumsfaglig organisationen, som ikke pålægger sine medlemmer en fælles politik på området, men man kan diskutere og komme med anbefalinger og dermed påvirke kønsfordelingen.

Debatten viste, at nogle museer går ind for, at der indføres kønskvotering. Andre er tilhængere af, at man sætter fokus på problemet ved, at museerne i deres årsberetninger »selvangiver« tallene for kønsfordelingen med hensyn til indkøb og udstillinger. Museerne skal i forvejen angive f.eks. fordelingen mellem antallet af kvinder og mænd i deres bestyrelser til den årlige statistik, »Danske museer i tal«. På mødet i Vejle blev det også foreslået, at museerne indskriver mål for ligestilling i deres udstillings- og indkøbsstrategier.

Knap 50 museer, bl.a. Statens Museum for Kunst, ARoS, Kunsten i Aalborg, Brandts i Odense, Skagen Museum, Ribe Museum og Faaborg Museum, deltager i undersøgelsen.

Anne-Mette Villumsen

»Det er opløftende er, at alle er enige om, at den skæve kønsfordeling er et problem, og at vi skal arbejde for at rette op på den.«


»Det er opløftende er, at alle er enige om, at den skæve kønsfordeling er et problem, og at vi skal arbejde for at rette op på den. Der kom også fælles tilslutning til en del konkrete forslag til, hvad man kan gøre for at rette op på den skæve kønsfordeling. Målet er at skærpe bevidstheden om problemet, og det tror jeg også, at vores undersøgelse bidrager til. Jeg talte på årsmødet med flere museumsfolk, som arbejder for en mere ligelig kønsfordeling, og som var overraskede over, hvor lav de kvindelige kunstneres andel af udstillinger og indkøb faktisk er,« siger Anne-Mette Villumsen.