Vi skal igen være rede til at tage det gode med det onde.
Lars von Trier vender tilbage til sin storhedstid, da han i 1990erne skabte et hovedværk indenfor dansk tv-dramatik. I kølvandet på David Lynchs »Twin Peaks« søgte von Trier ind i det dæmoniske mørke i en serie, hvor hvert afsnit blev afsluttet med en ung drilsk instruktør, der lavede djævelens håndtegn.
De oprindelige sæsoner blev optaget på Rigshospitalet og gjorde blandt andet tykt grin med overlægers hovmod. De mest mindeværdige replikker fra serien er den svenske skuespiller Ernst-Hugo Järegårds »danskjävlar« og de to opvaskere med Downs syndroms – »det er uhyggeligt«.
Grænser
Afslutningen af serien, der har fået navnet »Riget Exodus«, skal optages i det nye år, og von Trier er mere end almindelig kryptisk i sin officielle udtalelse i forbindelse med annonceringen af den nye serie. Det eneste nogenlunde klare er, at serien handler om grænser, der bliver overskredet, men om det er af fremmede nationer, de døde, satans yngel, flygtninge eller hovne overlæger er endnu uvist.
»Grænser findes i mange former: Som streger med linealer på hvide papirer (dog ofte usynlige for en tilfældigt besøgende på de faktiske geografiske lokationer). Grænsernes streger kan udføres illustrative for ikke at sige ganske fiktive og ondskabsfulde. Med blød, rød farve, næsten usynlige og til fulde måske endda »stiplet«, som en slags undskyldning eller slet og ret – af skam,« udtaler Lars von Trier på skrift og fortsætter:
»Men stregerne hænger der altså i ufattelige mængder og udgør tilsammen de »Revirer«, indbyggerne er stærke nok til at holde. Ud- og indrejse foregår ofte med vold, for den besøgende er naturligvis forventet at returnere efter sit ærinde.«

Svensk og dansk
I pressemeddelelsen hedder det, at meget i det endelige opgør mellem det gode og onde endnu er hemmeligt, men »sikkert er det, at det svenske og det danske system stadig ikke er i harmoni, og at Rigets forfatning er skrøbeligt. Hvad der i Riget I og II fremstod som at være fiktion er måske ikke så uvirkeligt, når det kommer til stykket,« står der i teksten.
Lars von Trier filosoferer selv over titlen »Riget Exodus«, der som bekendt er betegnelsen for israelitternes udvandring af Egypten i 2. Mosebog. Med tanke på ubalancen mellem det svenske og danske kan det underliggende tema for serien være flygtningestrømme, eventuelt fra de dødes rige.
»På jorden er »Maskinen, der får alt til rulle (altså alt liv)« betinget af de konflikter, stregerne, helt som var det en tanke, provokerer til. Om Exodus i praksis betyder ud-rejse eller ind-rejse afhænger af vinklen, man betragter grænsen fra, men ordet beskriver simpelthen, at en større mængde individer samlet krydser en blyantsstreg,« udtaler von Trier og fortæller at grænsen er nået:
»Hvorfor? Der er blevet uligevægt i godt og ondt. Grænsen er nået, i hvert fald på Riget. Men nemt og ublodigt ka’ jeg ikke bevidne, det bliver, at få verdens syv astrale låse dirket synkront op med lægeblod.«

Dansk kulturarv
Både Viaplay og DR er anderledes klare i mælet. Serien bliver skabt som en Viaplay Original, men bliver senere vist på DR, der er glade for at have »Riget« tilbage.
»De første to sæsoner fornyede dansk TV- dramatiks udtryk. Med denne tredje sæson leverer Lars von Trier og Zentropa et markant sidste kapitel i fortællingen om Riget og dets indbyggere – levende såvel som døde. På sigt kommer »Riget« som samlet værk til at bo hos DR som en del af dansk kulturarv – det er fantastisk og havde ikke været muligt uden denne aftale,« siger DRs dramachef Christian Rank.
En god del af seriens oprindelige skuespillere er her ikke mere, 23 år efter det sidste afsnit rullede over skærmene i 1997. Det er endnu uklart, hvem der skal spille rollerne, men efter sigende vil nogle af de velkendte karakterer vende tilbage. De oprindelige sæsoner af »Riget« bliver restaureret i forbindelse med den nye sæson.