Popsangeren Kylie Minogue er blevet frontfigur i ny australsk turistkampagne. Kampagnen forsøger at lokke briter, som er godt gammeldags trætte af al den snak om Brexit, EUs indre marked og folkeafstemninger, til at lægge bekymringerne til side og tage en smuttur til den forhenværende britiske straffekoloni på den anden side af kloden.
I en ny video lokker Kylie Minogue således med løfter om søde pungdyr, hvide sandstrande og lokale, der »taler dit sprog«.
Reklamen løber over tre minutter og er produceret som en musikvideo og blev i Storbritannien sendt lige inden dronningens traditionelle tale 24. december. I videoen flankeres Kylie Minogue af en anden kulturel australsk eksportvare, komikeren Adam Hills. De to taler og synger i videoen til de britiske TV-seere direkte fra Sandringham – en strandforstad til Australiens næststørste by, Melbourne.
Kampagnen, der har fået titlen »Matesong«, er til en pris af rundt regnet 70 millioner kroner – 15 millioner australske dollar – den største investering med hensyn til at markedsføre Australien over for briterne i mere end et årti, oplyser Tourism Australia.
Kylie Minogue og andre australske celebrities poserer i videoen blandt et ensemble af landets mest bedårende pelsdyr, heriblandt quokkaer, der er små forsvarsløse pattedyr, som i dag er uddøde alle steder i Australien bortset fra på Rottnest Island, der ligger en kort sejltur ud for Perth i Vestaustralien. Her tager turister samt Thor-skuespilleren Chris Hemsworth i videoen selfies blandt de små pungdyr, skriver The Guardian.
De fleste briter har taget godt imod videoen, men kampagnen har dog også mødt kritik for at tegne et rosenrødt billede af det frodige naturliv i et land, der på det seneste har været hærget af altødelæggende skovbrande, som har lagt enorme landområder øde.
Koalaerne i reklamevideoen er som følge af de mange ustoppelige naturbrande alvorligt truet på deres eksistens, hvilket flere australiere og briter har påpeget på det sociale medie Twitter.