Kunstneren Albert Mertz var en rød-blå supernova. Nu fejres han

En af dansk kunsts yngre stjerner hylder Albert Mertz med en udstilling hos galleristen Tom Christoffersen, der ærlig talt ikke kunne forstå storheden i den nu afdøde maler med en forkærlighed for rødt og blåt. Det ændrede sig.

Albert Mertz var en konsekvent kunstner, der undertiden traf inkonsekvente valg. I slutningen af 1960erne begyndte han at male mange billeder i kun rødt og blåt, fordi han mente, at kunst skulle være enkel og signalklar for at kunne konkurrere med det moderne samfunds overflod af billeder. Dette er fra 1982 og hedder »R/B Overmaling«. Steen Møller Rasmussen

Det er i denne uge 100 år siden, Albert Mertz blev født. Og i år er det for den sags skyld 30 år siden, han døde. Det første vil galleriejeren Tom Christoffersen gerne markere ved at vise en udstilling med mange værker af kunstneren, der både blev en fremtrædende skikkelse i dansk avantgardekunst og — takket være sine rød-blå malerier og skulpturer — også genstand for folkelig popularitet, mens han levede.

Mens Albert Mertz gik på Jorden, var han i en årrække professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi. Han havde en betydelig indflydelse på unge kunstnere i de dynamiske 1980er- og 90er-generationer og indirekte på Tal R., som har tilrettelagt den udstilling hos Galleri Tom Christoffersen, der åbner på kunstnerens fødselsdag, 31. januar.