Københavnersnuden: Roskilde Festival er en middelalderby og Orange Scene er katedralen

Unge mennesker, smat, ølbongs og almindeligt kaos. Københavnersnuden kigger nærmere på Roskilde Festivalen som 'instant city' og hvad København som storby kan lære.

Ud over musikken har Byen Ros også et kunst-kulturliv. I år koncentrerer det sig som alt andet om mangfoldighed og diversitet. Centralt i 'Art Zone' er drivhuset 'House of Chroma', skabt af den brasilianske kunstner og queer aktivist Eli Sudbrack (kendt under navnet Assume Vivid Astro Focus). Huset er populært i regnvejret og tilbyder både musik, debatter, performances og almindeligt inkluderende kaos. Celina Dahl

Så kører toget igen. 80.000 fortrinsvist unge mennesker er taget på hedonistisk smadrelejr på dyrskuepladsen i Roskilde. En uge med kampdruk og makrelguf - og så er der noget musik, er der nogen, der siger. Deres Københavnersnude har trodset ugens stormvejr og har bevæget sig uden for hovedstaden for at tage fænomenet nærmere i øjesyn. Det er, når alt kommer til alt, en af Europas største musikfestivaler, der foregår dér på kanten af domkirkebyen, og desuden er Roskilde faktisk danmarks fjerde største by i den gode uges tid, festivalen foregår.

Vi taler altså »instant city«: en by der ligesom i eventyrene opstår ud af intet og forsvinder igen på et bestemt tidspunkt, et bestemt sted hvert eneste år.