Kendisser fryser Facebook og Instagram ude: Derfor florerer ét hashtag på alle medier

Hadefulde ytringer, misinformation og mangel på ansvar. Det er nøgleordene for det nye hashtag #StopHateForProfit – Stop med at tjene på had – der florerer på sociale medier disse dage, og som har fået adskillige kendisser med på vognen.

Kampagnen #StopHateForProfit beder de, som deltager, om at boykotte Facebook og Instagram i 24 timer, for at skabe opmærksomhed om, at Facebook »underminerer demokratiet«. En af de kendisser, der deltager, er skuespiller og oscarvinder Leonardo DiCaprio. Fold sammen
Læs mere
Foto: Etienne Laurent/EPA/Ritzau Scanpix

»De altødelæggende brande, der hærger USAs vestkyst i øjeblikket, er faktisk påsat af Antifa.«

Påstanden om, at den antifascistiske og venstreorienterede politiske bevægelse har noget at gøre med skovbrandene i USA, er et af de eksempler på misinformation, der i øjeblikket florerer på blandt andet Facebook. Det er ganske enkelt en løgn, som nogen er begyndt at sprede på de sociale medier, men alligevel formår den at skabe splittelse.

Men nu råber kendisser og almindelige mennesker vagt i gevær. Det er på tide, at Facebook – som også ejer Instagram – tager ansvar for sin egen platform, der lader hadefulde ytringer, misinformation og opfordringer til vold florere frit, mener de.

Kampagnen »Stop Hate for Profit« er en løbende kampagne, som forsøger at holde sociale medier ansvarlige for de hadefulde ytringer, der spredes på deres platforme. Kampagnen begyndte allerede i juli måned, hvor store firmaer som Coca-Cola og Adidas midlertidigt trak deres annoncer fra Facebook i protest.

Nu har kampagnen så endnu en gang fået vind i sejlene, og denne gang er de helt store Hollywood-kanoner hoppet med om bord, såsom Kim Kardashian West, Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo og Katy Perry. Og det skyldes blandt andet et andet eksempel på, hvordan Facebook har ladet hadefulde ytringer og opfordring til vold florere frit.

Da 17-årige Kyle Rittenhouse, bevæbnet med en ladt halvautomatisk AR-15-riffel, kørte 24 kilometer fra sin hjemby til byen Kenosha i den amerikanske delstat Wisconsin, var det efter opfordring fra en Facebook-gruppe. Mens tusinder demonstrerede mod politiets brutale behandling af Jacob Blake, var en militsgruppe ved at organisere sig på Facebook. De ville beskytte byens bygninger og borgere mod demonstranterne. Men inden natten var omme, havde Kyle Rittenhouse skudt og dræbt to demonstranter.

Facebook har kaldt det en »operationel fejl«, at de ikke havde fjernet Facebook-gruppen, der opfordrede amerikanere som Kyle Rittenhouse til at gå bevæbnet på gaden i Kenosha. Facebook-gruppen var en opfordring til vold, der tydeligvis overtrådte mediets retningslinjer.

Det var først efter to undersøgelser, at Facebook fjernede gruppen, men Facebook formåede ikke at fjerne begivenheden, som gruppen promoverede – og som førte til hundredvis af bevæbnede amerikanere i Kenosha.

Kampagnen #StopHateForProfit beder dem, som deltager, om at boykotte Facebook og Instagram i 24 timer, for at skabe opmærksomhed om, at Facebook »underminerer demokratiet«. Kampagnens anden bølge begyndte onsdag 16. september og slutter fredag 18. september.

Facebooks aktier faldt med knap tre procent, efter at Kim Kardashian West og andre kendisser bekendtgjorde, at de ville boykotte Facebook og Instagram i 24 timer.