Katrine Engberg gør op med genremobning: Kvinder behøver ikke at lære krimigenren af mænd – den har vi styr på

Interview: Bestseller-forfatteren Katrine Engbergs nyeste bog, »Isola«, kredser ikke bare om mordgåder og makkerskab, men også om forfatterens fundamentale ensomhed. Og så vil hun gerne gøre op med en konvention.

»Min far var lingvist og den ultimative intellektuelle, men mine forældre blev skilt, da jeg var to år, så jeg husker dem ikke sammen. Der var stort overskud af kulturel kapital på kontoen, men jeg var meget overladt til mig selv,« fortæller forfatter Katrine Engberg. Linda Kastrup

På arbejdsværelset hænger der stadig hele den nye krimis storyline. Som i en amerikansk detektivserie, hvor billeder af mistænkte er erstattet af papirlapper med noter over den sag, som Katrine Engbergs fiktive makkerpar, Jeppe Kørner og Anette Werner, skal løse i »Isola«.

Der er præcis så stille i lejligheden på Østerbro, som timevis af koncentreret skrivning kræver. Særligt når man har en iboende soldaterdisciplin, der gør, at man leverer en bog om året – og dermed har udgivet fire bestsellerkrimier på under fem år og er nået ud til 28 lande.