»Jeg tror på, at verden har brug for, at vi løfter de kvindelige værdier«

Chefredaktør Karen Bro forlader Ekstra Bladet for at opbygge et nyt engelsksproget medie for kvindelige ledere og idemagere. Bag projektet står en kvindelig investor, som ikke ønsker sit navn frem.

slo
Karen Bro forlader efter otte år posten som chefredaktør på Ekstra Bladet for at opbygge et nyt engelsksproget medie for kvinder. Hun er kendt som en skarp debattør og en stærk og målrettet journalistisk leder.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Stine Heilmann

Hun er en af den danske medieverdens mest eksponerede ledere, men efter otte år som chefredaktør på Ekstra Bladet forlader Karen Bro posten med udgangen af august.

Årsag? Hun har med egne ord fået en »enestående chance« for at stå i spidsen for opbygningen af en ny international medieplatform, som kommer til at bestå af et eksklusivt trykt magasin og flere digitale platforme.

Det nye medie bliver engelsksproget. Karen Bro ønsker ikke at oplyse, hvor mange penge det nye medie har i ryggen, hvordan det skal markedsføres, hvornår det er på gaden, eller hvem der skyder penge i projektet.

»Det er en udenlandsk, kvindelig uafhængig investor. Hun er meget privat og ønsker ikke at stå frem,« siger Karen Bro, som heller ikke vil oplyse, hvilket land investoren kommer fra.

Hvad er det for et medie, du skal opbygge?

»Jeg skal opbygge en international medieplatform, der har kvinder på 40-60 år som målgruppe,« siger Karen Bro.

Skal det være et klassiske kvindemedie, som vi kender det fra blade som ALT for damerne og Femina, et medie for kvindelige ledere, et samfundsmagasin eller...?

»Målgruppen er kvinder, men jeg tror, at det bliver så godt, at kvinder også vil anbefale deres mænd at læse det, fordi det kommer til at indeholde nogle fantastiske historier. Hos kvinder, der som jeg selv er i the second act (den anden alder, red.), sker der i øjeblikket helt utrolige ting. De tager lederskab, får nye ideer, gør tingene på nye måder og er kreative og passionerede. Det kan jeg se i det kvindenetværk, som jeg har skabt sammen med min veninde, restauratør Anh Lê, hvor jeg er i berøring med mange kvinder, som virkelig rykker og har nye tanker om, hvordan man skal håndtere ledelse og sætte nye ting i gang. Den kreativitet og passion for at skabe nye løsninger vil jeg meget gerne formidle.«

Hvorfor lige præcis et medie for kvinder – der er jo også masser af mænd, der er passionerede, får nye ideer og er kreative?

»Mænd må også rigtigt gerne læse med. Men jeg tror på, at verden har brug for, at vi løfter de kvindelige værdier, og det er ikke kun noget, som jeg og andre kvinder har – det har mænd også. Jeg tror, at kvinder vil være gode til at gå i front og fremme de kvindelige værdier til gavn for både mænd og kvinder.«

Karen Bro

»Kvindelige værdier er mange ting, f.eks. at stoppe op og være i tvivl og spørge: Skal vi blive ved med at gøre tingene på den samme måde, eller kan man gøre det på andre måder?«


Hvad er kvindelige værdier?

»Kvindelige værdier er mange ting, f.eks. at stoppe op og være i tvivl og spørge: Skal vi blive ved med at gøre tingene på den samme måde, det kan f.eks. handle om lederskab, eller kan man gøre det på andre måder? Det kan også handle om at sige, at ikke alt kan måles – at der er andre værdier end de målbare. Mange mandlige erhvervsleder efterlyser også flere kvindelige værdier i deres virksomheder, for det kan faktisk ses på bundlinjen.«

Er det en medieplatform for kvindelige ledere?

»Det er det også, men det er også et medie for kunstnere og alle mulige andre. Det er en medieplatform for kvinder, som er interesseret i at gøre en forskel, og som er passionerede i forhold til at fremme de kvindelige værdier i vores samfund.«

Sex, videnskab og ledelse

Hvilke emner vil du tage op?

»Alle emner, som er samfundsrelevante. Lederskab og business. Videnskab og nye ideer skal være noget bærende. Vi kan også beskæftige os med sex, som er en stor del af vores tilværelse. Kunst kommer også til at spille en rolle. Komplicerede menneskelige relationer bliver også et emne, vi tager op. Når man er i alderen 40-60, må man også forholde sig til, at forældre er meget gamle. Hvordan håndterer man det? Det kan vi også tage op.«

Det lyder meget som et klassisk kvindemedie – har vi ikke kvindemedier nok?

»Nej, det har vi ikke. Der er et vindue for lige præcis den type medier, som jeg gerne vil lave med det her. Vores historier skal fortælles gennem mennesker, som har stærke holdninger og nye ideer til, hvad verden har brug for, og hvordan verden kommer videre. Den stærke personlige historie får en central placering. Det er jo også et personligt projekt for mig selv – jeg 55 år, og nu gør jeg noget helt andet. Det kan godt lade sig gøre.«

Karen Bro

»Vores historier skal fortælles gennem mennesker, som har stærke holdninger og nye ideer til, hvad verden har brug for, og hvordan verden kommer videre.«


»Jeg er først og fremmest optaget at, at vi skal producere stærk journalistik med gode stærke historier – det, som jeg har beskæftiget mig med hele min karriere. Det er det bærende. Og så er jeg stærkt optaget af det, som sker blandt kvinder på min egen alder. Det er ikke slut, når man fylder 50. Netop på det tidspunkt i livet har man en stor frihed. Det er der, man kan rykke, gøre ny ting og få nye ideer.«

Er det ikke lidt gammeldags at lave et medie for kvinder?

»Det er meget moderne at lave denne type medie for kvinder, og jeg tror, at mænd også kommer til at læse det. Det bliver et journalistisk stærkt medie. Det vigtigste for mig at at gribe den passion og kreativitet, man ser hos kvinder lige nu, og formidle det i rigtig godt journalistik. Jeg ser det som en enestående mulighed, og det er SÅ spændende,« siger Karen Bro.