Ingen må kritisere »The King of Pop«

Kommentarsporet på Facebook eksploderede i sidste uge, efter Berlingske skrev om dokumentaren »Leaving Neverland«, hvori to mænd anklager Michael Jackson for at have misbrugt dem seksuelt som børn. Men selvfølgelig skal vi dække en debatskabende historie om en af vor tids største popstjerner, mener Berlingskes musikredaktør.

Selvfølgelig skal vi beskæftige os med film og bøger, der går tæt på vor tids popstjerner – også selv om de skildrer ubehagelige og frastødende detaljer, der får glansbilledet til at krakelere. Fold sammen
Læs mere
Foto: LEE CELANO

Nanna Balslev Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Det var ugens mest sensationelle historie i popkulturens verden. Forrige weekend havde Sundance Film Festival premiere på dokumentaren »Leaving Neverland«, hvor de to nu voksne mænd Wade Robson og James Safechuck i detaljer beretter om, hvordan de som børn angiveligt blev misbrugt i årevis af Michael Jackson. De to mænd lærte Jackson at kende i en alder af seks og otte og har aldrig tidligere stået frem med deres historie

Dokumentaren blev anmeldt af medier som Variety, Indiewire og The Guardian, og anmelderne konkluderede samstemmigt, at filmen fremlægger dokumentation for, at den afdøde popstjerne var »en seriepædofil« (Variety).

På den anden side har Jacksons repræsentanter affejet dokumentarfilmen som tabloid sladderjournalistik og fremhævet, at filmens to medvirkende vidnede på Michael Jacksons side ved retssagen i 2005, hvor popstjernen som bekendt blev frikendt.

»Selvfølgelig skal vi beskæftige os med film og bøger, der går tæt på vor tids popstjerner – også selv om de skildrer ubehagelige og frastødende detaljer, der får glansbilledet til at krakelere.«


På Berlingske bragte vi i sidste uge en nyhed om dokumentaren og ikke mindst den debat, den har medført i USA, med overskriften: »Anmeldere: Dokumentar udbygger indicierne på seksuelle overgreb«.

»Der bliver trampet på en død mand«

Men da artiklen blev postet på Facebook, røg mange læsere i blækhuset. De mente, at det var sensationelt at beskæftige sig med en film, der anklager en afdød mand for pædofili.

»Der bliver trampet på en død mand, der ikke kan forsvare sig. Er det journalistisk tilfredsstillende. Det er KLAMT! Og ikke fordi, jeg er MJ-fan. Tværtimod«, skrev en vred læser.
»F… Berlingske for at bringe løgne, I er ikke stuerene«, lød det indigneret fra en anden.

Reaktionerne var interessante. Både på grund af forsvaret af Michael Jackson og vreden over, at vi citerede fra de amerikanske anmeldelser. Men også fordi flere tilsyneladende mente, at Berlingske ikke skal beskæftige sig med en kontroversiel dokumentar om en af vor tids største popstjerner.

Jeg kunne ikke være mere uenig. Popkulturen er netop vigtig, fordi den er et spejl på vores tid. Vi forstår os selv og vores samtid bedre igennem den musik og de film, vi hører. Og vi har altid interesseret os for manden eller kvinden bag værket – tænk bare på de sidste fire årtiers fascination af David Bowie og Madonna.

»Måske får vi aldrig den fulde sandhed om popstjernen, der døde i 2009. Men det er min forbandede pligt som musikredaktør at dække debatten og anmelde dokumentarfilmen på disse sider, når den bliver vist på HBO.«


Michael Jackson er indiskutabelt en af det forrige århundredes største stjerner, der har reformeret poppen og haft enorm indflydelse på kunstnere som Beyoncé, Bruno Mars, Justin Timberlake, The Weeknd og herhjemme Burhan G.

Og selvfølgelig skal vi beskæftige os med film og bøger, der går tæt på vor tids popstjerner – også selv om de skildrer ubehagelige og frastødende detaljer, der får glansbilledet til at krakelere. Præcis ligesom vi her i avisen i løbet af efteråret anmeldte dokumentarfilmen om Whitney Houston og Freddie Mercury-filmen »Bohemian Rhapsody«.

Jeg har ikke set »Leaving Neverland« og ved af gode grunde ikke, om det billede, der tegnes af Jackson er retvisende. Måske får vi aldrig den fulde sandhed om popstjernen, der døde i 2009. Men det er min forbandede pligt som musikredaktør at dække debatten og anmelde dokumentarfilmen på disse sider, når den bliver vist på HBO. Også selv om nogle læsere måske vil affeje det som sensationelt.