Hvis nogen skal være diva, må det godt være Mariah Carey

Jeg havde egentlig regnet med, at jeg ville hade »All I Want for Christmas is You«-touren, der ramte København tirsdag aften. Men ærlig talt – hvis man vil have skovmandsskjorter og autenticitet, kan man gå på Ideal Bar. Vi andre kan glæde os over, at der stadig er divaer – og at en af dem er Mariah Carey.

Maria Carey elsker julen. Og formentlig også de 400 millioner kroner, hun har tjent på sangen All I Want for Christmas is You
Mariah Carey elsker julen. Og formentlig også de 400 millioner kroner, hun har tjent på sangen »All I Want for Christmas is You«. Fold sammen
Læs mere

»Hvis hun nu bevægede sig lidt mere, havde hun ikke været så ... kraftig«, siger en dame med nissehue, mens hun læner sig ind over den person i venindeflokken, der nikker mest samtykkende. Forinden er gået en times tid med julesange fremført af den 48-årige Mariah Carey, der rigtig nok hellere vil lade sig bære rundt på scenen end at flytte sig selv.

Det såkaldte »All I Want For Christmas Is You«​-tour er ikke for dem, der vælger de fedtfattige retter. Det hele er for meget, for svulstigt, og lige præcis, hvad man kunne forvente af et juleshow, der tilsyneladende er bygget op omkring den gigantiske succes, som sangerinden fik med det kendte julehit, der udkom i 1994 og siden har indtjent hende over 400 millioner kroner.

Man kan, med andre ord, godt forstå, at Mariah virker begejstret, når hun kommer ind på scenen iført en gigantisk hermelinkyse, der får hende til at ligne en diamantbesat nisse.

»Julen er min yndlingstid«, kvidrer sangerinden, inden kysen fjernes af en assistent, der også lige kører en kam igennem Careys hår. Intet er overladt til tilfældighederne.

Herefter synges »Silent Night« (på dansk »Glade Jul«) »Joy to the World« og da »When Christmas Comes« bliver slået an, danser selv mine naboer, der ellers lige sad og blev enige om, at homopar også burde have ret til juridisk adoption – »der er alligevel så meget østrogen i en almindelig børnehave, at ungerne kan blive kvalt i den«.

»Aldrig har så mange nisser klappet i takt. Selv julemanden danser med på scenen.«


Vi er i Royal Arena, der lægger scene til det juleshow, som siden 2014 har gjort Mariah Carey til Dronningen af Jul. Mere end 34 gange har hendes show været opført i Beacon Theatre i New York, hvor anmelderne begejstret har skrevet om Careys gospelkor, den kinesiske balletdanser og børnene, der synger »Bjældeklang«, mens Carey skifter tøj.

Det gør hun fire gange, og hver gang er stilen lige dele forkælet husmor og fræk nissemor. En kombination, der går rent ind i Royal Arena: Aldrig har så mange nisser klappet i takt, som da Mariah glider over i to numre fra storhedstiden –  »Hero« fra 1993 og »We Belong Together« fra revival-albummet »The Emancipation of Mimi« fra 2005. Selv julemanden danser med på scenen.

Da vi endelig får »All I Want for Christmas« står hele salen op. Danserne er nu klædt ud som stepdansende rensdyr, og Mariah Carey, der nu iført uniformsjakke og bodystocking, ser oprigtigt lettet ud.

Hvor nemt er det at være diva?
Og det er her, jeg tænker, at det nok heller ikke er særlig nemt at være diva. Alt, hvad man gør, bliver optaget og fordelt til millioner af mennesker, der nyder at følge idolernes deroute. Mariah Carey oplevede det selv i 2016, da en nytårsoptagelse afslørede, at hun mimede til indspillede vokaler. Klippet gik viralt, og Carey måtte undskylde med dårlig teknik.

I de sidste mange år er hendes stemme blevet kritiseret, og der bliver uddelt drøje hug til det seneste album »The Caution«, der selvfølgelig sammenlignes med pladerne fra dengang, Carey var en 21-årig newyorker med en stemme, der spændte over fem oktaver. Carey selv har også båret brænde til bålet ved at optræde foran storskærme med ungdomsbilleder af sig selv. Det er en dårlig idé – også selv om man har fået lidt hjælp til at holde på æblekinderne.

Mere end 34 gange har »All I want for Christmas is You«-showet været opført i Beacon Theatre i New York, hvor anmelderne begejstret har skrevet om Careys gospelkor, den kinesiske balletdanser og børnene, der synger »Bjældeklang«, mens Carey skifter tøj. Fold sammen
Læs mere
Foto: Markus Glavind Markus Glavind.

Det var nemmere at være diva i 80erne, hvor man betalte topmodellerne titusindvis af dollars for at stå ud af sengen. Det var dengang, Whitney Houston og Mariah Carey var de største stjerner, og man betragtede og hyldede dem på afstand. I dag er Whitney druknet i et badekar, og Mariah Careys lår er åbenbart så store, at det er det, folk taler om. Og vi taler altså maks en størrelse 42, tilmed en trænet en af slagsen, mine damer og herrer: Hvad sker der for vores skønhedsideal?

Er der virkelig folk, der tager til juleshow i Royal Arena og forventer, at Mariah Carey udstråler autenticitet? Den slags kan man finde i en countrysang, hvor der altid er nogen, der lige er blevet skilt eller har brændt huset ned. Careys mission har aldrig været at sælge andet end drømmen om den gnidningsfri tilværelse som superstjerne, og når det er godt, så er det faktisk rigtig godt. I Royal Arena var Mariah Careys stemme meget bedre end forventet og ja, der var nisser og julestjerner og gigantiske pakker. Selv Mariah Careys syvårige tvillinger var med. Det kunne ikke blive mere julet.

Hvem gad bevæge sig?
Alligevel er der garanteret kritik af showet. Vi kan ikke lide divaerne mere. De er for skabede, for politisk ukorrekte. De insisterer på at komme for sent og alligevel blive elsket.

Divaen er foie gras og nydelse i en tid, hvor vi taler om klimaløsninger og grøn salat. Hun er upraktisk og overflade, nøjagtig som det kunstige juletræ, der troner som en skyskraber over showets 12 dansere, som er iført noget hjemmestrik, der henfører tankerne til en julespecial af »The Cosby Show« – før det blev forbundet med noget farligt. Der er simpelthen ingenting at slå sig på her – og man kan undre sig over, at det lykkes Carey at knække en negl. »Men der sker alt muligt under de her koncerter,« som hun siger. »We better not go into that«.

Det var nemmere at være diva i 80erne, hvor man betalte topmodellerne titusindvis af dollars for at stå ud af sengen. Men Mariah Carey gør sit bedste. BMINTERN - Mariah Carey Fold sammen
Læs mere
Foto: Markus Glavind Markus Glavind.

Her i juleland handler det nemlig om at nyde den gode stemning, gynge med på musik, vi kender, og genrejse divaen som det pop-ikon, hun er. Er hverdagen ikke også rigeligt med ordinære personligheder, der aldrig ligger i overhalingsbanen og altid tager det sikre valg?

Mariah Carey er alt det andet. Hun er flødeskum og pelskraver. Det kan godt være, at hun ikke ligner en, der kan tage en opvask, men hun insisterer til gengæld på at være så divaagtig, at man tror på, at hun lever i snedronningens palads.

Og hvem gad i øvrigt gå, hvis man kunne blive båret rundt?