Hvad laver 1,1 ton lyserød sten lige midt på Krystalgade?

Lyserødt kunstværk erstatter den normale terrorsikring i Krystalgade.

Rosakvarts sat op for enden af Krystalgade Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl Oscar Scott Car
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

En 1,1 ton tung stykke rosakvarts er rykket ind i Krystalgade, hvor blandt andet den jødiske synagoge ligger. Den massive sten er en del af en kunstudstilling, men indgår samtidig nu i den københavnske terrorsikring.

Den danske sanger og samtidskunstner Peter Voss-Knude står bag, og han vil med sit kunstprojekt »The Anti-Terror Album« undersøge, hvad kærlighed, medfølelse og harmoni har med terror at gøre, når terrorens væsen i hans øjne består af had, frygt og kaos.

»Terror er en forfærdelig virkelighed, som vi har i hele verden, og det er fortællingsbåret. Hvem er fjenden, hvem beskytter vi os imod, og hvordan beskytter vi os?« spørger han.

Efter Peter Voss-Knudes opfattelse bliver mennesker, med terrorsikring i byrummet og soldater med maskinpistoler, konstant fortalt, at vi er i livsfare. Rosakvarts, mener nogle, har en healende virkning, så derfor er det netop den, der skal ses som et modsvar til den frygt, som terrorbarrikaderne efter Peter Voss-Knudes opfattelse vækker i os.

Den store rosakvarts får ifølge kunstneren folk til at tænke sig om. At den er placeret i det offentlige rum, betyder ifølge Peter Voss-Knude, at folk allerede har siddet på den, tisset på den og malet på den med tusch. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl Oscar Scott Car.

»Formålet med min krystal-terrorbarrikade er at diskutere, om vi skal have bevæbnede soldater på gaden, der udfører politiarbejde. Rosakvartsen er en kærlighedssten, og den afvæbner frem for at bevæbne. Krystallen er en del af min undersøgelse af, hvordan vi som samfund bliver mindre terroriseret. Jeg er overbevist om, at den eneste måde, vi kan bekæmpe terror på, er ved at forstå terrorens væsen bedre – og dermed mindske den,« siger Peter Voss-Knude.

Peter Voss-Knude, sanger og samtidskunstner

»Jeg mener, at kunsten er et effektivt værktøj til at diskutere vigtige og svære emner i en dansk samtid.«


Er ikke en provokation

Peter Voss-Knude har selv hentet krystallen i Michigan i USA, hvorfra den senere blev sejlet til Hamburg, inden den blev udstillet på et galleri i Berlin. Med krystallen placeret i Krystalgade ønsker Peter Voss-Knude at ramme alle danskere.

Kunstværket skal ikke ses som en provokation, da han mener, at det at bearbejde terroren i kunsten er et vigtigt virkemiddel. Samtidig er han fortaler for, at kunst ikke skal gemmes væk på »elitære gallerier«.

»Jeg mener, at kunsten er et effektivt værktøj til at diskutere vigtige og svære emner i en dansk samtid. Min barrikade er bevidst om sin historiefortælling, og den peger på sammenhold og inklusion, der er en langsigtet måde at håndtere terror på,« siger han til Berlingske.

Krystallen skal efter sit ophold i Krystalgade et smut til Norge, inden den – efter Peter Voss-Knudes ønske – forhåbentlig kan få lov til at ligge permanent på Regnbuepladsen i København. Stenen er en del af en udstilling ved Museet for Samtidskunst i Roskilde, og »The Anti-Terror Album« kan opleves frem til 6. maj. Udstillingen består foruden den tunge krystal, både af et popalbum, der kan streames gratis, og en kunstudstilling, der også er gratis.