Hun lever af at tegne sin umulige familie: »Min mand har da sagt, det gik lidt for tæt på«

Hendes teenagedatter har unfriended hende på de sociale medier, og hendes mand synes, at det går lidt tæt på. Mød Line Jensen, der har gjort familiens fiaskoer til sit levebrød. Faktisk har hun kun oplevet én ting, som hun ikke kunne kaste sig over.

»Nogle gange går jeg næsten og venter på, at børnene opfører sig åndssvagt, så jeg kan tegne det. Men faktisk er de blevet mere sødere,« indrømmer Line Jensen, der har opbygget en business omkring sine tegninger med sin familie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Line Jensen har lavet en tegning af sig selv og sin mand. Den forestiller ham på en scene med et kor af begejstrede fans, der råber om mere. Og så hende, der står ved siden af, mens en skov af børnehænder rækker ud. Og beder om mere.

Hun indrømmer, at tegningen ikke kun faldt i god jord.

»Når min datter siger et eller andet, hendes to mindre søskende flår i mig og min mand er ude og spille – så tænder et lys i min hjerne og jeg ser det udefra som en tegning.«


»Men det er jo det, jeg gør. Jeg er ikke særlig god til at finde på ting, men jeg kan formidle erfaringer og følelser ud fra noget, der er sket. Jeg er god til at se små situationer i hverdagen, der er komiske eller alvorlige. Og så kan jeg tegne dem, så folk genkender det.«

I begyndelsen skete det med familiens fulde opbakning, siger Line Jensen.

»Min mand sagde: 'De tegninger er din kreative energi. Den skal du dyrke'.«

Og konstaterer så:

»Men da han sagde det, havde jeg også kun 200 følgere på Instagram, og når vi gik ud, var det ham, folk kendte fra medierne.«

Sådan er det ikke længere.

Tegnet med venstre hånd

Personen Line Jensen er blevet et brand. En virksomhed, der sælger fortællinger fra det virkelige liv formidlet i en rund streg og med et skævt smil.

33.000 følgere ser med på instagram, tegningerne er blevet til flere bøger, og fornylig førte succesen til en butik i det indre København. Det hele er drevet af Line Jensens lyst til at fortælle ærligt og åbent om livet med to små børn, en teenagedatter og en musikermand, der ofte er på turné.

»Jeg var egentlig grafiker og drømte om at få flere illustrationsopgaver. En veninde anbefalede mig at tegne en ny ting hver dag i 100 dage og lægge det på instagram, så hun kunne følge med. Min første tegning viser mig, der ligger og ammer om natten. Den er lavet med venstre hånd.«

Motivet er med i bogen »Hver dag starter det hele forfra«. Kvindens arme er præcis så lange, som de bliver på folk, der skal nå det hele på den halve tid. En stil var skabt. Herefter tog det fart. Line Jensen besluttede, at alt kan deles.

For nylig fik Line Jensen en butik i Nansensgade. Nu er det her, hun sidder og tegner fra sin hverdag på Amager. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Som de eftermiddage, hvor hun ligger helt udklattet og messer »I er så trætte, I er så trætte« foran to lysvågne børn. Men også de dage, hvor det eneste rigtige er at kramme de tre døtre meget tæt.

»I begyndelsen fik jeg få henvendelser, men nu er der enormt mange, der skriver,« siger Line Jensen, der kan mærke, at succesen også påvirker hendes forhold til familien.

»Jeg kan næsten mærke det ske: Jeg står i en situation, hvor min teenagedatter siger et eller andet, og hendes to mindre søskende flår i mig, og min mand er ude og spille – det er, som om at der tænder et lys i min hjerne, og så ser jeg det udefra som en tegning.«

Blandt de mest private ting, hun har delt, var hendes eksmands dødsfald i 2017.

Med sort streg står mor og datter og kigger ned i en matsort grav. Nedenunder står ordene »Rock'n'Roll«.

Eksmanden var musiker og døde af en overdosis.

Bitter and Proud

Dødsfaldet markerede også en ændring i Line Jensens tilgang til sine tegninger.

»Jeg havde lige fået gang i mine tegninger og var ved at blive kendt som »hende den ærlige«, da han døde. Det var virkeligt svært at navigere i. Selvom jeg har en ambition om at være så ærlig som mulig, kan jeg jo ikke lade det gå ud over alle omkring mig. Min ekskæreste har sin egen historie, min datter skal kunne bearbejde sin egen sorg uden at skulle forholde sig til mine følelser.«

Line Jensen valgte i stedet at tegne sin egen utilstrækkelighed. Følelsen af at skulle bære datterens sorg var noget, der var større end hende. En tegning viser moderen med sin store pige henover ryggen.

Historien om hendes eksmand er en af de få, Line Jensen ikke har tegnet. Mest fordi hun synes, at hun har indgået en kontrakt med sig selv og med sine følgere. En kontrakt om, at alt skal siges. Man må gerne være ærlig omkring, at det ikke nødvendigvis er lykken at være småbørnsmor. I hvert fald ikke hele tiden.

»Der er så mange kvinder, der er bange for at ende som den »bitre ekskone«, men der er jo en grund til, at de føler sig bitre. Der er overraskende mange mænd, der stadig mener, at det er et valg at være far. At det er noget, man kan lade være med at gå op i.«

»Han føler jo nok, at det er en kritik af ham. Og nogen gange har han ret.«


Jeg spørger, om ikke hun mest henvender sig til dem, der har overskud til at grine af deres underskud. Kunne man lave hendes tegninger, hvis ikke man har meget godt styr på det?

»Jo, det er klart, at det ikke er specielt nemt at grine af hverdagen, hvis den hænger totalt i laser. Men det kan den jo gøre på mange måder. Det er også vigtigt at sige, at det fandme kan være os alle sammen, der mister overblikket.«

Hun fortsætter:

»Da jeg blev skilt som 28-årig og stod med en fraværende mand, ville jeg da ønske, at jeg havde vidst, at det, jeg stod med, var slemt nok til, at jeg kunne søge hjælp. Jeg havde en datter på to år, jeg var nyuddannet, og jeg havde et år, hvor jeg ikke kunne søge arbejde, fordi jeg ikke kunne hænge sammen. Jeg var overbevist om, at  jeg måtte klare det hele selv.«

»Så snart vi var skilt, var det nemmere, fordi jeg også slap en illusion om, hvordan det burde være. Der var en kæmpe frihed i at sige: Nu er jeg alene med mit barn,« siger Line Jensen, der har tegnet det hele. Også de nætter, hvor hun lå og ventede på, at eksmanden kom hjem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Det lykkedes dig jo også.

»Ja, og da det endelig gik op, var der også en kæmpe styrke og tilfredshed i at sige: 'Nu skal jeg have et job, nu skal jeg forsørge mig selv og mit barn.' Så snart vi var skilt, var det nemmere, fordi jeg også slap illusionen om, hvordan det burde være. Der var en kæmpe frihed i at kunne stå ved, at jeg var alene. Men det ser man først, når man har sluppet skammen over, at man ikke kunne få familien til at fungere.«

Når tegningen er en kritik

Line Jensen sidder i butikken i Nansensgade, der er så ny, at lugten af maling stadig hænger i luften. Høstgult hår og en solskinsgul vindueskarm støder op til de lilla vægge, der fyldes af hendes karakteristiske billeder. En mor, der løfter sine lange arme mod himlen og bryster sig af være »bitter and proud«. En plakat, der lover, at det hele nok skal gå over.

Hun smiler, da jeg spørger, om hendes mand stadig synes, at det er okay, at hun deler sejre og nederlag med sine 33.000 følgere. En del tegninger viser en musikermand, der står på en scene og lader sig hylde, mens moderen bøvler med grød og grædende børn.

En anden viser musikermanden på vej ud af døren – på weekend. Den ledsagende tekst konstaterer, at weekenden denne uge begynder på en onsdag.

»Der har været episoder, hvor han ringede hjem og sagde, at en konkret tegning gik lige tæt nok på. Han føler jo nok, at det er en kritik af ham,« siger Line Jensen. Og tilføjer

»Nogle gange har han ret«.

Andre gange er der selvfølgelig en anden sandhed. Flere af Line Jensens tegninger viser dagene, hvor manden tager over og får det hele til at se irriterende let ud.

Personen Line Jensen er blevet et brand. En virksomhed, der sælger fortællinger fra det virkelige liv formidlet i en rund streg og med et skævt smil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

»Da jeg var på barsel med vores første barn, sagde han, at han ikke forstod, hvorfor jeg var så bitter hele tiden. Han troede, at kvinder elskede at være på barsel. Men i virkeligheden er han jo også bare del af en struktur, vi har strikket sammen. Det er ikke hans skyld.«

Line Jensens mand er ikke den eneste, der har opponeret. Også teenagedatteren har haft det svært med moderens succes. Hun har unfriended Line Jensen på Instagram, så hun ikke skal føle, at hun er med mor på arbejde hver dag. Line Jensen understreger, at datteren har fået vetoret og ofte bliver taget ud af historierne.

»Der er ellers meget godt at hente i teenageårene,« som Line Jensen siger.

At opføre sig åndsvagt

Ret skal være ret. Der er masser af kærlighed til mand og børn i Line Jensens tegninger. Men det er bare sjovere at tegne de dage, hvor tingene ikke falder i hak. Også selvom det er blevet lidt sværere nu, da børnene er større.

»Nogle dage går jeg næsten og venter på, at de opfører sig åndssvagt, så jeg kan tegne det. Men de er faktisk blevet meget nemmere. Det meste af tiden.«

»Jeg tror, at mange føler sig usikre som forældre og de har brug for at vide, at de gør det godt nok.«


Kvindens arme er præcis så lange, som de bliver på folk, der skal nå det hele på den halve tid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Spørgsmålet er så, hvorfor hun bliver ved. Og måske også, hvad der skal ske bagefter.

»Jeg bliver ved, fordi jeg kan mærke, at folk kan genkende sig selv. Fordi tegningerne får dem til at grine ad noget, der ellers er skamfuldt. Jeg tror, at mange føler sig usikre som forældre, og de har brug for at vide, at de gør det godt nok. Mine tegninger er et forsøg på at sige, at 'ja, jeg er mor, men jeg er også bare et menneske.' Det er der mange, der kan genkende.«

Men eksmandens død er ikke det eneste, der er fjernet. Faktisk bliver flere ting valgt fra nu. Og andre kommer til. Som en børnebog om Tove Ditlevsen, der fascinerer Line Jensen, fordi hun »viste det hele frem. Både det smukke og det grimme«.

»Nu, da der er flere, der kigger med, er der også ting, jeg ikke kan tegne. Jo mere populært universet bliver, jo færre ting kan jeg tillade mig. Det er et paradoks, men det dur jo heller ikke, at hele verden forholder sig til, hvordan det ser ud hos os, eller om børnene får det antal grøntsager, de skal have. Jeg bliver aldrig Tove Ditlevsen.«

Er læren, at det er umuligt at være 100 procent ærlig, hvis man samtidig vil være en offentlig figur?

»Læren er måske, at ærlighed er en meget bøjelig størrelse,« siger Line Jensen. Og tilføjer:

»Jeg vil gerne være 100 procent ærlig om det, jeg beskriver, men måske beskriver jeg ikke 100 procent af mit liv.«

Jeg ser i Line Jensens bog. Bagi er en serie dedikationer. Blandt andet til manden, fordi han »ved hvad, der er sandt og ikke er bange for noget«.

»Mine tegninger er et forsøg på at sige, at »ja, jeg er mor, men jeg er også bare et menneske«. Det er der mange, der kan genkende.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

»Tove – en lille digter« er netop udkommet på forlaget Grønningen 1. Line Jensen har desuden udgivet »Det Store Regnestykke« og »Hver dag starter det hele forfra«.