Her er TV-serien, der tager unges sexliv alvorligt

Netflix-serien »Sex Education« er upassende pinlig, uhyrligt sjov og umanerligt velspillet. Og det bedste af det hele: Den er både sexet og solidarisk.

Den britiske ungdomsserie »Sex Education« rummer et galleri af kendte arketyper: nørdepigen, atleten, jomfruen, elitekliken, bøllen og den strenge rektor. Men det fine er, at de har så mange nuancer, skriver vores anmelder. Fold sammen
Læs mere

Der bør ikke være en trusse eller en øjenkrog tør hos publikum efter rulleteksterne på denne engelske serie. Jeg vil påstå, at hvis der alligevel er, så har seeren aldrig været ung, dum og med svulmende pung (metaforisk set).

Sjældent er unge mennesker blevet fremstillet så kærligt og ærligt i en serie siden »Degrassi Junior High« i 80erne.

Og så er »Sex Education« virkelig sjov. Situationerne er både langt ude og præcise, og timingen i replikker og skuespillet løfter selv den mest akavede situation, som et (ungt eller ej) menneske kan stå i – både i og uden for sengen.

Asa Butterfield (»Hugo«, »Miss Peregrine's Home for Peculiar Children«) spiller Otis, en lidt nørdet 16-årig, der både er belæst og beklemt. Han væmmes ved sin egen erektion og omklamres en anelse af sin skønne, frigjorte sexterapeutmor (Gillian Ørting … jeg mener Anderson), der har et rend i huset af klienter og elskere. Det er ikke nemt for en ung fyr. Det er ikke nemt for nogen.

Gudskelov har Otis sin bedste ven, bøssen Eric, der er ude af skabet, men også har sit at slås med. Den punkede og meget cool pige (Emma Mackey som Maeve) ser muligheder i et utraditionelt samarbejde, og vupti, så springer Otis ud som teen-sexpert og terapeut. Entreprenørskab kan tage mange former. Præcis som sex.

Arketyper med nuancer

Hele skolen er et galleri af kendte arketyper: nørdepigen, atleten, jomfruen, elitekliken, bøllen og den strenge rektor. Der mobbes, snaves og plottes i et væk. Som hvis John Hughes var blevet genfødt og var blevet hyret til at skabe en serie for unge i dag (og deres voksne).

Og det fine er, at de har så mange nuancer og får lov til at vise dem uden dom. Det flyver med fobier og kønsdele, men det bliver aldrig så plat, at det trækker fra historierne og karakterernes rejse.

Som roden, der endelig kommer, mens han stønner: »Jeg ejer mit eget narrativ«. Hvem sagde, at tidens akademiske identitetspolitiske lingo ikke kunne være liderligt? De tog fejl. Og i »Sex Education« er det »safe space«, som Otis giver mulighed for, netop det rum, der kan give udvikling.

Det normale har vide rammer

Vi får omtrent det hele med: præstationsangst, jomfruelighed, abort, bøsser, lesbiske, hævnporno, faderbindinger og meget mere. Ligefremt og uden dikkedarer, men også med masser af fantasi og uden løftede pegefingre. Alvoren følger latteren, åbenheden, og øjenhøjden betyder også, at det svære kan serveres let.

»Det flyver med fobier og kønsdele, men bliver aldrig så plat, at det trækker fra historierne og karakterernes rejse.«


Serien hyrede Ita O’Brien, der er en af TV- og filmbranchens mest benyttede intimitetskoordinatorer. Vi lever i en tid, der både gør op med upassende adfærd og et forudsigeligt modopgør med dem, der siger fra. Men hvis Ita O’Brien har en andel i præstationernes finesser og nøgenheden i udtrykket hos de unge mennesker, så bør alle produktioner, hvor nogen skal have sex, straks hyre en som hende. Det er alt andet end snerpet – det er sanseligt og fint. Og som sagt hamrende sjovt.

Nogen indvendinger? Jovist. Det går nogle gange lidt for meget lige op, og skolen føles både britisk og amerikansk på samme tid. Otis' hus ligner noget fra en morgenmadsreklame. Men det lever man gladeligt med, når resten fungerer så godt. Især når en krøllet Mikael Persbrandt dukker op som blikkenslager med værktøjet i orden.

Liderlighed er kommet for at blive, og som en klog mand sagde, så har det normale vide rammer. Gudskelov for det. De fleste teenagere kan godt bruge en som Otis, og det kan vi voksne ærligt talt også.

Serien er skabt og instrueret af Laurie Nunn, og hele første sæson er tilgængelig på Netflix nu.