Her er to jazzudgivelser, du skal lytte til lige nu

Den europæiske jazzscene er en frodig størrelse – fra et kraftcenter i Berlin til en lyrisk svensk-italiensk alliance.

Paolo Fresu italiensk trompetist
Den italienske trompetist Paolo Fresu. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Til trods for at jazz er en ægte amerikansk kulturform, har den altid nydt mest bevågenhed og påskønnelse i Europa. Og det er da også i kraft af europæiske klubber og festivaler, at de fleste amerikanske jazzmusikere er i stand at kunne leve af deres fag. Sideløbende og langt fra overraskende er det, at den hårdtprøvede musikform nu igennem mange årtier har udmøntet sig i sine mest interessante former på denne side af Atlanten.

Gebhard Ullmann (til højre) med Basement Research. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Som det er tilfældet for talrige af nutidens kunstformer, så er Berlin også blevet et kraftcenter for jazzen. I de seneste årtier har ikke så få internationale jazzkunstnere gjort den tyske hovedstad til deres hjemby, og blandt byens egne koryfæer finder man den nu 61-årige tenorsaxofonist og basklarinettist Gebhard Ullmann. Gennem 25 år har han stået i spidsen for gruppen Basement Research, som undervejs har haft en del udskiftninger, men som har bibeholdt både identitet og intensitet, og ingen tvivl om at den nuværende og albumaktuelle besætning udgør et stærkt hold. Her omgiver Gebhard Ullmann sig med den amerikanske basunist Steve Swell, den britiske barytonsaxofonist Julian Argüelles, den fransk-tyske bassist Pascal Niggenkemper og den amerikanske trommeslager Gerald Cleaver.

Stilistisk er der slægtskab med freejazz, altså den rabiate musikform, der har rødder i 1960ernes amerikanske avantgardejazz – med eksponenter som saxofonisterne Archie Shepp og Albert Ayler. Det betyder dog hverken kopi, nostalgi eller anarki, for kvintetten er en yderst levende og nutidig størrelse, hvor netop det europæiske islæt giver mangfoldighed og underfundighed.

Gebhard Ullmann er ophavsmand til samtlige værker, og der bliver lagt sikkert ud med »Gospel«, der – som titlen antyder – har en snert af religiøsitet. I hvert fald er der både ånd og åbenbaring og det indledende og patos-fyldte basunspil, som ganske perfekt bliver fulgt op af magtfulde udladninger fra barytonsaxofonen. Med »Twelve Tones« eksploderer en hård kerne af basun, baryton og tenor i alle retninger, mens »Kleine Figuren« blot udgør en ganske betagende blæsertrio. Kort sagt – originale skitser og fanfarer danner springbræt for en solid portion individuel og kollektiv improvisation. Og den karske lydmur ejer såvel besnærende bittersødme som ægte berlinsk ekspressionisme og dekadence.

Paolo Fresu og Lars Danielsson. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto Steven Haberland.

Er det for vildt, så kan man vende ørerne imod noget meget mere lyrisk, nærmere betegnet en udgivelse fra den 60-årige svenske bassist og cellist Lars Danielsson og den 58-årige italienske trompetist og flygelhornist Paolo Fresu. Begge er velbevandrede på den europæiske jazzscene, og begge er tilknyttet det agtværdige tyske selskab ACT Music. Her drager de sammen ud i et univers, der ånder fred, og de tager afsæt i en fascinerende fortolkning af den udødelige »Autumn Leaves«, som har mindelser om Miles Davis og andre store mestre. Dertil handler det om kunstnernes egne velskrevne værker og en svensk salme, en argentinsk populærmelodi, et tema fra filmen »Rosemary's Baby« og en Bach-kantate. Og alt forbliver i det anlagte univers – med eminent spil, hvad enten det er på cello, kontrabas, trompet eller flygelhorn. Her er inderlighed og fuldkommenhed, ja, svensk vemod og italiensk romantik i højere enhed.

»Impromptus and Other Short Works« Fold sammen
Læs mere
Foto: Cover.

Gebhard Ullmann Basement Research

Impromptus and Other Short Works

*****

WhyPlayJazz

»summerwind« Fold sammen
Læs mere
Foto: Cover.

Danielsson – Fresu

summerwind

*****

ACT Music